Énekek: 227: 1; 2-5; 226: 1-3;
230: 1-5.
Bibliaolvasás: „Amikor
imádkoztok, ne legyetek olyanok, mint a képmutatók, akik szeretnek a
zsinagógákban és az utcasarkokon megállva imádkozni, hogy lássák őket az
emberek. Bizony, mondom néktek: megkapták jutalmukat. 6Te pedig
amikor imádkozol, menj be a belső szobádba, és ajtódat bezárva imádkozzál
Atyádhoz titokban; Atyád pedig, aki látja, amit titokban teszel, megfizet
neked.”7„Amikor pedig imádkoztok, ne szaporítsátok a szót, mint a
pogányok, akik azt gondolják, hogy bőbeszédűségükért hallgattatnak meg. 8Ne
legyetek tehát hozzájuk hasonlók, mert tudja a ti Atyátok, mire van
szükségetek, mielőtt még kérnétek tőle.” 9Mt. 6: 5- 9.
Kérjetek és adatik nektek;
keressetek és találtok; zörgessetek és megnyittatik nektek. Mert aki kér, mind
kap; és aki keres, talál; és a zörgetőnek megnyittatik. Avagy ki az az ember
közületek, aki, ha az ő fia kenyeret kér tőle, követ ad neki? És ha halat kér,
vajon kígyót ad-e neki? Ha azért ti gonosz létetekre tudtok a ti fiaitoknak jó
ajándékokat adni, mennyivel inkább ad a ti mennyei Atyátok jókat azoknak, akik
kérnek tőle? Amit akartok azért, hogy az emberek ti veletek cselekedjenek,
mindazt ti is úgy cselekedjétek azokkal; mert ez a törvény és a próféták. Máté
7:7-12.
Alapige: „Íme, az ajtó előtt
állok és zörgetek; ha valaki meghallja az én szómat és kinyitja az ajtót,
bemegyek ahhoz és vele vacsorálok és ő énve1em” (Jel 3, 20).
Keresztyénségünk és tanítvány voltunk egyik
tartópillére az imádság. Nem kérdezem meg, hogy mennyi időt és energiát
fordítunk aktív imádkozással, mert nem az acélom, hogy bárkit elkedvetlenítsek,
sőt inkább az a célom, hogy igaz imádkozásra bátorítsak mindenkit.
Rupert Spiro[1] szerint
a meditáció egy egyetemes „igen”-t mondás mindenre, vagy más
szóval a tudat természetes állapota. Ahogy a tér „igen”-t „mond” mindenre, ami
megjelenik benne, megkülönböztetés nélkül nyitott minden benne megjelenő
jelenségre, hasonlóképpen a tudat is, minden élményre nyitott és befogadó, azaz
„igen”-t mond.
Meggyőződésem,
hogy Rupert Spiro megállapításai kevésbé igazak a meditációra vonatkoztatva, de
sokkalta inkább igazak az imádságra alkalmazva. A meditációnak nem része az
imádság, de az imádságnak része a meditáció.
Kamarás
István szerint „az imában teljes, több dimenziós emberségünk aktivizálódik,
tudatunk ugyanúgy, mint lelkünk legmélye, mint ahogyan tudatosnak megélt
döntéseink nagyobb része is tudattalanunk kincsestárából merít, választ
(…).”[2]
Az imádság tehát több dimenziós emberi lényünk
szíve. Többdimenziós alatt értem azon kettős állapotunkat is, amelyben
egyszerre vagyunk még a régi, első Ádám
természete szerinti emberek, de ugyanakkor már a második Ádám, azaz Krisztus
természete szerinti új teremtményei is az Istennek. Az imádság tehát
valamiképpen egybetartja ezt az egymásnak ellenmondásosan egymásnak feszülő
kettős állapotunkat, ó-ember és új-ember voltunkat, jelenlegi és eljövendő
állapotunkat, testünket, lelkünket és szellemünket, látható és rejtett
emberségünket, tudatunkat és tudatalattinkat, egy szóval mindent.
Az imént vázolt egységünk Krisztusban áll
fenn, Ő benne és Ő általa létezik. Istennek és mennyei Atyánknak tetsző
imádkozásunk viszont a Krisztus váltsága által megújult lényünkben székel és
fejti ki hatását többdimenziós voltunkra. Isten előtt utált istentiszteletünknek
és imádkozásunknak gyökere viszont ó-emberünkben székel, ezért mondja Jézus,
hogy mikor imádkozunk ne legyünk olyanok, mint a képmutatók, akik szeretnek a
zsinagógákban és az utcasarkokon megállva imádkozni, hogy lássák őket az
emberek.[3]Itt
jegyzem meg, hogy Izmael agresszív fiai is pontosan ezt teszik, amikor a
könyvükben előírt órában Mekka felé fordulva az utcán látványosan gyakorolják
igaz iszlámságukat, azaz imádkoznak.
Jézus szavai szerint nekünk nem így lesz
szüntelenül imádkozó életünk, nem így jutunk egy olyan állapotban, amelyben szüntelenül
imádkozunk, hanem a váltság által helyeztetünk bele abba az állapotba. Isten
megváltott gyermekeiképpen mondunk „igen”-t szívvel és szájjal, szavak nélkül
és szavainkkal, valamint a tetteinkkel az egyetemes Krisztusnak, kinek adatott
minden hatalom mennyen és földön, ugyanakkor ez a magatartásforma, létállapot a
lehatározottabb „nem” gyakorlása is a gonosszal, és minden utálatos
istentisztelettel szemben.
Vitathatatlan, hogy eme létezésünkben a
Krisztus szerinti tudatosságunknak döntő szerep jutott. A váltság
eredményeképpen megújult elménknek, ha úgy tetszik megújult tudatunknak,
krisztusi tudatosságunknak a Szentlélekkel összefonódva történő imádkozásunk a
természetes állapota!
Krisztusi tudatosságunk szempontjából
tanítvány és istengyermeki voltunk e világon nem egyéb, mint egy óriási
összehangoló folyamat, melynek van egy jelentős kognitív területe is. Isten hittel
megértett és befogadott igazságával[4] kell
összehangolnunk a reánk zúduló gondolataink és élményeink özönét. Pál megragadó
egyszerűséggel ezt így fogalmazta meg:
„Mert noha testben élünk, de nem test
szerint vitézkedünk. Mert a mi vitézkedésünk fegyverei nem testiek, hanem
erősek az Istennek, erősségek lerontására; Lerontván okoskodásokat[5] és
minden magaslatot, amely Isten ismerete ellen emeltetett, és foglyul
ejtvén minden gondolatot, hogy engedelmeskedjék a Krisztusnak.” 2Kor
10:3-5.
Minden gondolatunk foglyul ejtése tehát
egyfajta meditatív imádság is, megújult elménk olyan kognitív tevékenysége is,
amelyben teljesen nyitottak vagyunk Krisztus felé, úgyhogy bármilyen élmény is
terhelődne ránk, azt önmagunkkal együtt azonnal a mindenható Krisztus élő és
mindennél valóságosabb személye elé visszük.
Az imádságot már ősidők óta a lélek lélegzetvételé1ek
nevezik. Kitűnő hasonlat! A levegő, amelyre testünknek szüksége van, minden
oldalról körülvesz minket és igyekszik belénk
hatolni. Ismert dolog, hogy a légzést nehezebb visszatartani, mint lélegzeni. Csak nyitva kell tartani légzőszervünket s a levegő máris tüdőnkbe hatol és teljesíti testet éltető feladatát. Az a levegő, amelyre lelkünknek, vagy belső, rejtett lelki emberünknek szüksége van, szintén körülvesz minket; mindenkor és minden felől. Isten a Krisztusban a maga sokféle és tökéletesen elegendő kegyelmével egészen körülvesz bennünket. Csak arra van szükség, hogy megnyissuk szívünket, azaz benső lényünket. Az imádság tehát nem más, mint az Istenben elrejtett krisztusi életünk tüdeje.
hatolni. Ismert dolog, hogy a légzést nehezebb visszatartani, mint lélegzeni. Csak nyitva kell tartani légzőszervünket s a levegő máris tüdőnkbe hatol és teljesíti testet éltető feladatát. Az a levegő, amelyre lelkünknek, vagy belső, rejtett lelki emberünknek szüksége van, szintén körülvesz minket; mindenkor és minden felől. Isten a Krisztusban a maga sokféle és tökéletesen elegendő kegyelmével egészen körülvesz bennünket. Csak arra van szükség, hogy megnyissuk szívünket, azaz benső lényünket. Az imádság tehát nem más, mint az Istenben elrejtett krisztusi életünk tüdeje.
Az egész Szentírásban nincs még egy Ige,
amelyik tisztább fényt vetne az imádságra, mint ez:
„Íme, az ajtó előtt állok és zörgetek; ha
valaki meghallja az éri szómat és kinyitja az ajtót, bemegyek ahhoz és vele
vacsorálok és ő énve1em” (Jel 3, 20).
Fenti Ige elsősorban arra tanít, hogy nem mi
vagyunk a kezdeményezők, azaz nem a mi imádságunk, zörgetésünk indítja meg
Jézust, hanem Jézus az, aki minket imádkozásra bír. Ő zörget! Ha csöng a
telefonod két dolgot tehetsz: fogadod a hívást, vagy várakoztatod, kikapcsolod.
Így vagyunk Krisztus Urunk zörgetéseivel is.
Imádságunk, az hogy már imádkozunk, mindig
annak az eredménye, hogy Jézus zörget nálunk és mi válaszolunk.
Az Énekek Éneke 5. részében olvasunk az
Úrnak egy ilyen zörgetéséről, amely így szól:
Én elaludtam, de lelkemben vigyázok vala,
[és íme] az én szerelmesemnek szava, aki zörget, [mondván]:
-
Nyisd meg nekem, én húgom, én mátkám,; én
galambom, én tökéletesem;; mert az én fejem megrakodott harmattal,; az én hajam
az éjszakának harmatjával! [Felelék én]:
-
Levetettem ruhámat, hogy-hogy öltözhetném fel?
Megmostam lábaimat, mimódon keverném azokat [a porba]?
Az én szerelmesem kezét benyújtá az
[ajtónak] hasadékán,; és az én belső részeim megindulának ő rajta. Felkelék én,
hogy az én szerelmesemnek megnyissam,; és az én kezeimről mirha csepeg vala,;
és az én ujjaimról folyó mirha; a závár kilincsére. Megnyitám az én
szerelmesemnek; de az én szerelmesem elfordult, elment; az én lelkem megindult
az ő beszédén; keresém őt, de nem találám[6], kiáltám
Őt, de nem felele nekem!” Én 5:2-6.
Jézus Krisztus kitartóan zörget!
Felismerjük-e féltő szerető Urunk zörgetéseit? Ezer szükségünkön keresztül,
ezerféleképpen zörget ajtónkon az Úr. Felismered-e Őt? Amúgy pedig miért
zörget?
Erre az Írás ezt mondja:
-
„Én az
engem szeretőket szeretem, és akik engem szorgalmasan keresnek, megtalálnak.”
Péld 8:17
-
„És kerestek engem és megtaláltok, mert
teljes szívetekből kerestek engem.” Jer 29:13.
-
„Megkeresni hagytam magamat azoktól, akik
nem is érdeklődtek; megtaláltattam magamat azokkal, akik nem is kerestek. Ezt
mondám: Ímhol vagyok, ímhol vagyok, a népnek, amely nem nevemről neveztetett.”
Ézs 65:1.
-
„Mielőtt kiáltanának, én Felelek, ők még
beszélnek és én már meghallgattam” (Ézs. 65, 24).
Ez új fényt vet arra a kérdésre, hogy miért
Zörget Krisztus? Ézsaiás erre így válaszol:
-
„Kitártam kezemet naphosszat (pirkadattól a
sötét éjszakáig) a lázadó nép felé, amely nem a jó úton jár, hanem saját
gondolatai után. 3Ez a nép csak bosszant engem, dacol velem
szüntelen. Kertekben mutatnak be áldozatot, téglaoltárokon tömjéneznek. 4Sírkamrákban
üldögélnek, kriptákban töltik az éjszakát, disznóhúst esznek, és undok moslék
van edényükben. 5Azt mondják: Maradj távol, ne közelíts hozzám,
mert én szent vagyok! Olyanok ezek, mintha egész nap égő tűz füstje csavarná
orromat. 6Föl van ez írva nálam. Nem hallgatok (…)!” Ézsaiás
65: 2-6.
Krisztus azért zörget, mert minden bajunkra
az egyetlen jó megoldás egyedül az Ő kezében van! Ne felejtsük el, hogy a
Biblia utolsó könyvében szól hozzánk így az Úr, amikor népét nehéz próbák közt
vezeti az üdvösségre!
Valóban, még mielőtt szólnánk, Ő a
zörgetésével már arra az ajándékra tereli a figyelmünket, melyet kezdettől
fogva nekünk szánt. „Nem-hallgatásával”, erőteljes és kitartó zörgetésével tehát
arra akar indítani, hogy az imádság által legyünk készek elfogadni azt az
ajándékot, amelyet nekünk szabadító szeretetével elkészített és adni kíván. És
mit teszünk mi? Jelképesen szólva visszatartjuk a lélegzetünket, nem engedjük
működni a tüdőnket, kirekesztjük magunkból az életet adó ajándékot, Jézusra
zárjuk az ajtót.
Most gondoljon ki-ki a saját életére és
tegye fel a kérdést magának:
A jelen pillanatban mi az a „jó”, ami
elszakít engem és távol tart a legfőbb „Jó”-tól? És mi az én legfojtóbb
szükségem, bajom, nyomorúságom, problémám, fölém tornyosult feladatom,
gúnyolódva fenyegető Góliátként előttem álló rettegéssel eltöltő akadályom?
Nevezzem meg, mondjam ki a nevét és lássam meg, hogy a Krisztus kezében van már
vágyva vágyott boldogságom és mindaz, amitől rettegek, sőt, Ő most, mint hajdanán
egy gróf, vagy báró a sétabotjával, a Jó Pásztor Jézus is megkopogtatja a
kezében lévő bajaim és ajándékai vigasztaló pásztorbotjával[7] az
ajtómat. A bot nemcsak csípős vessző, de bizony az Isten teljes vigasztalása
is!
Mit is mondtunk az imádkozásról, mint
lélegzésről? Az imádság a lélek lélegzetvétele. A levegő, amelyre
testünknek szüksége van, minden oldalról körülvesz bennünket és igyekszik
belénk hatolni. Ahogy a levegő a testünk lételeme, olyan a lelkünknek a zörgető
Krisztus. És ahogyan az életünkhöz szükséges levegő körülvesz, éppen úgy, vagy
még sokkal inkább maga Krisztus vesz körül, hiszen benne élünk, mozgunk és
vagyunk, amit meg van írva![8]
Isten a Krisztusban a maga sokféle és tökéletesen
elegendő kegyelmével tehát egészen körülvesz bennünket. Csak arra van szükség,
hogy megnyissuk szívünket és befogadjuk Krisztust mindazzal, ami már a kezében
van!
Halld hát a Jézus szavát! Ő ezt mondja:
-
„Ha valaki megnyitja az ajtót, bemegyek ahhoz.”
Ügyelj gondosan minden szóra; nem a mi
imádságunk vonja Jézust a szívünkbe. Nem is ez indítja Öt arra,
hogy belépjen hozzánk.
Ő csak nyitott ajtót keres —
különben már régen az a kívánsága, hogy betérjen hozzánk. Mindenhová betér,
ahol szívesen hívják és fogadják, ahol nem tagadják meg a bebocsátást. Amilyen
csendesen hatol belénk lélegzéskor a levegő és végzi rendes munkáját a
tüdőnkben, éppen ilyen csendesen lép szívünkbe Jézus és végzi ott áldott
szolgálatát, ha hívjuk Őt!
Ő ezt így fejezi ki: „Vele
vacsorálok.”
A Biblia nyelvén a közös étkezés az
együttlét legmeghittebb s legünnepélyesebb formája. Ez új fényt vet az imádság
lényegére: Isten az imádságot jelölte ki, mint a legmeghittebb és legünnepélyesebb
együttlétet Isten és az ember között. Íme, milyen kegyelmes dolog az imádság!
Az imádság nem más, mint hogy Jézust
befogadjuk nyomorúságainkba és örömeinkbe. Ez azt jelenti, engedjük, hogy Jézus
éljen hatalmával és teljhatalommal rendelkezzen nehézségeinken és osztozzon
örömeinkben. Imádkozni azt jelenti, hogy alkalmat adunk Jézusnak, hogy megdicsőítse
az Atya Isten nevét a mi szükségeinkben!
Mit gondolsz, akarja-e az Isten ezt, vagy
nem?
Testvérem, semmit nem akar jobban az Isten,
minthogy téged megáldjon, méghozzá oly módon, hogy az Ő szent nevére örök
dicsőség szálljon. Hiszed-e ezt? Akkor cselekedj e szerint a hited szerint! Hinned
kell, hogy kedves vagy Isten előtt és hogy Ő meghallgat!
A szívedből oltárra öntött olajként
kimondott imádságod eredményét bízd teljesen Istenre! Legyen meg a te akaratod!
Tudd, hogy Atyád meghallgatott, kérésed ezért nem a saját erődön múlik már,
hanem minden a Mindenhatón áll és bukik. Sem erős akaratod, sem heves érzelmeid,
sem imatárgyaidnak világos és jó átgondolása nem feltétele az
imameghallgatásnak. Még az Istennek hálás voltod sem befolyásolja már mennyei Atyádra
bízott kérésedet. Ha visszavonhatatlanul reá helyezted terhedet, akkor azt Ő
hordozza! Az imádság eredménye egyedül kegyelmétől, bölcsességétől,
mindenhatóságától, igazságától és nagyobb dicsőségétől függ.
Az imádkozás nem más, mint Jézust beengedni,
hogy szükségeinkhez közeledhessen és engedni, hogy legyőzze azokat. Az imádság
azt jelenti, hogy behívod Jézust, hogy örömödet Krisztus sokszorozza meg és az
Isten is osztozzon benne. Mindezt pedig, azaz hogy behívd Krisztust az
életedbe, te is meg tudod tenni! Milyen kegyelem! Ámen.
[2] A 2017.
06. 19. 13:33 keltezett levelemre levélválasz 2017.június 20. 8 óra 14 prec. https://mail.google.com/mail/u/0/#search/kamarasi%40chello.hu/15cc020cd6425dd1
[3] Mt
6, 5.
[4]
„Mert nem szégyellem a Krisztus evangéliumát; mert Istennek hatalma az
minden hívőnek üdvösségére, zsidónak először meg görögnek. Mert az Istennek
igazsága jelentetik ki abban hitből hitbe, miképpen meg van írva: Az igaz
ember pedig hitből él.” Róm 1:16-17.
[5] Hanem
lásd, ezt találtam, hogy az Isten teremtette az embert igaznak; ők pedig
kerestek sok kigondolást. Préd 7:29
[6]
Kerestek majd engem, és nem találtok meg, (…).Ján 7:34; Micsoda beszéd ez,
amelyet monda: Kerestek majd engem, és nem találtok meg;(…)?” Ján 7:36.
[7] Még
ha a halál árnyékának völgyében járok is, nem félek a gonosztól, mert te velem
vagy; a te vessződ és botod, azok vigasztalnak engem. Zsolt 23:4.
[8]
Mert ő benne élünk, mozgunk és vagyunk; miképpen a költőitek közül is mondották
némelyek: Mert az ő nemzetsége is vagyunk. Apcs 17:28.