Textus:
Amíg a farizeusok együtt voltak, megkérdezte tőlük Jézus: Mit gondoltok a Krisztusról? Kinek a fia? Ezt felelték: Dávidé. Ő azt kérdezte: Hogyan nevezheti akkor Dávid a Lélek által urának, amikor ezt mondja: „Így szól az Úr az én Uramhoz: Ülj az én jobbomra, amíg lábad alá nem vetem ellenségeidet!” [ Zsolt 110,1 ; ApCsel 2,34-35 ; Zsid 1,13 ] Ha tehát Dávid Urának nevezi őt, miképpen lehet a fia? De senki sem tudott neki válaszolni egyetlen szót sem, és attól a naptól fogva senki sem merte őt megkérdezni többé. Mt 22: 41 – 46.
Amíg a farizeusok együtt voltak, megkérdezte tőlük Jézus: Mit gondoltok a Krisztusról? Kinek a fia? Ezt felelték: Dávidé. Ő azt kérdezte: Hogyan nevezheti akkor Dávid a Lélek által urának, amikor ezt mondja: „Így szól az Úr az én Uramhoz: Ülj az én jobbomra, amíg lábad alá nem vetem ellenségeidet!” [ Zsolt 110,1 ; ApCsel 2,34-35 ; Zsid 1,13 ] Ha tehát Dávid Urának nevezi őt, miképpen lehet a fia? De senki sem tudott neki válaszolni egyetlen szót sem, és attól a naptól fogva senki sem merte őt megkérdezni többé. Mt 22: 41 – 46.
Több mint 2000 év óta a világ
egyetlen gigantikus botrányköve a Messiás Jézus, görögösen Jézus Krisztus. A
Jézusnak állandóan kelepcét állító farizeusok és írástudók sokat gyötörték a
gonoszságukkal, mire válaszul ő is csapdába csalta őket. Jézus a saját kora
mindennapos diszkurzusának közkedvelt témájából merített, amikor a Messiás
kiléte általánosan ismert dogmát[1] vonta kétségbe nyilvánosan.
Megkérdezte tőlük, hogy miként vélekednek a Messiásról, kinek a fia ő?
Határozottan válaszolták, hogy a Dávidé. Mielőtt bárki azt gondolná, hogy Jézus
provokatív kérdésére a júdaista mózesi, vagy bármely más, az épp kéznél lévő
görög hagyomány keretei közt meg lehet adni rá a helyes választ, hát nem lehet!
A Dávid magvából és ágyékából származó Messiás képe olyan mélyen gyökerezett a
Jézussal vitába szállókba, hogy senkinek nem tűrték el azt, hogy a Messiást ízig
vérig zsidó emberi és férfiúi természetétől megfosszák (Vö.: Kálvin János 1941,
220). A tradíció tehát csak egy dolgot erősíthetett meg annak őreiben, azt
tudni illik, hogy a Messiásnak a zsidó társadalomban és kultúrában gyökerező hús-vér
emberi természete lesz. A zsidó hagyományon belül tehát csak a kérdéseket lehet
feltenni, ahogy ezt Jézus meg is teszi, amikor a Zsolt 110: 1 verse alapján
visszakérdezve megcáfolja a kezdeti kérdésre adott dogmává érlelődött válaszukat.
Jézus egzegézise szerint Dávid a Szentlélek által mondja Urának a Messiást, ha
tehát a Messiást Dávid önmaga fölött álló Adonáj- nak, azaz Isten-Úr-nak
nevezi, mi módon lehet a fia, azaz, hogy saját gyermeke?
Jól figyeljünk Mesterünkre, mert a mi
mennyei Rabbink, a mi legfőbb Tanítónk, már a kérdésébe belelopja a jó válasz
keresésének a lehetőségét és annak kalandját. A jó és helyes válasz tehát
egyféleképpen keresendő: Szentlélekisten és a mennyei Atya által!
Amikor az Úr a tanítványainak tette
fel ugyanezt a kérdést, Simon a Jóna fia előállt és ezt mondta:
- „Te
vagy a Krisztus, az élő Istennek Fia!”[2] Máté
16:16 Jézus miként válaszolt erre a bizonyságtételre?
- Boldog
vagy Simon, Jónának fia, mert nem test és vér jelentette ezt meg neked, hanem
az én mennyei Atyám. Máté 16:17
Hogy jutott el Péter erre a
felismerésre, ha a szemével pont olyannak látta Jézust, mint a farizeusok? A
test és vér, valamint a zsidó tradíció által kialakult Messiás dogma keretein
belül a Jézus másodszor feltett kérdésére tehát nem lehet az Isten igazságával
megegyező és az egyetlenegy jó választ megadnunk, csakis Szentlélek által, aki
egyben a prófétai Írás szerzője is. Itt mindennél különösebb az, hogy
Szentlélekisten e Messiás kérdésre adott válasza egy teljesen elképesztő
történet, melynek titokzatos varázsa bennünket lenyűgöz és fogva tart. Mindazt,
amit Messiás Jézus személyéről el lehet mondani, Péter apostollal fogalmaztatta
meg Isten Lelke a legrövidebben (Jó Sándor 2002, 19). Péter
ránézet az úton vele együtt járó[3] Jézusra és feltett
kérdésére átremeg a lelkén a nagy felismerés, mire ámulva ezt válaszolta (Joó
Sándor, 2002, 21):
-
„Te vagy a Messiás, az élő Isten Fia!” (Máté
16:16)
Pál apostol, akinek köszönhetően
eljött az evangélium Európába Szentlélekkel betelve így szól az igaz imádat
állapotában:
-
„Az az indulat legyen bennetek, amely
Krisztus Jézusban is megvolt: aki Isten formájában lévén nem tekintette
zsákmánynak, hogy egyenlő Istennel, hanem megüresítette önmagát, szolgai formát
vett fel, emberekhez hasonlóvá lett, és emberként élt; megalázta magát, és
engedelmes volt mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig.” Filippi 2: 5-8.
Mi is a mennyekből, a mennyei Atya
kebeléből a hozzánk így eljövő Messiást imádjuk és valljuk meg, együtt az
apostolokkal, az Úr Isten minden tanújával a világ kezdetétől a világ
végezetéig.
Jó Sándor szerint Benne az Isten lett
emberré! „Itt az istenség egységéből maga az Isten lép ki elénk Jézus Krisztus
alakjában![4]
Az Isten Fia kifejezés ne tévesszen meg, mert nem úgy fia Istennek, mint, ahogy
nekem a fiam Jonatán vagy Gellért, hanem úgy, hogy Ő látható képmása a
láthatatlan Istennek, (…) nem egy Istentől különböző lény, hanem az élő Isten
maga, Istennek emberi személyben megjelent (testet öltött) mindenhatósága,
kegyelme és igazsága (Joó Sándor, 2002, 21).
Kálvin szerint Jézus azzal bizonyítja,
hogy a Messiás minden tekintetben nagyobb, - mintha csak a Dávid magvából
származna, - hogy maga David nevezi őt mindenekfölött való Urának, ebből pedig
az következik, hogy valami jóval nagyobb van őbenne az embernél, vagy a
Zsidokhoz írt levél szerint a Jézus személyében angyalnál is nagyobb van jelen.[5] Kálvin szerint ennek a
valami nagyobbnak maga Dávid is teljesen alárendeli magát. Dávid a Messiásnak
tulajdonítja a mindenekfelett való hatalmat, amely hatalomnak ő maga is alá van
vetve mégpedig a Messiás által üdvözített egyház tagjaként (Kálvin J. 1941,
222).
Az Anyaszentegyház Szentlélek általi
tanúságtétele tehát a Jézus által feltett kérdésre a preegzisztens, öröktől
fogva való Krisztus testet öltésének teológiája, amit hitvallásunkban így
vallunk:
-
Hiszek (…) Jézus Krisztusban, (azaz a
Messiás Jézusban), Ő (a Mindenható Atya Isten) egyszülött Fiában, a mi
Urunkban, aki fogantatott Szentlélektől, született Szűz Máriától (…).
Szentlélekistennek ez a
Messiáskinyilatkoztatása felül múl minden értelmet, minden vallást, minden
filozófiát, minden dogmát, még magát a keresztyén teológia Messiás dogmáját is.
Éppen ezért számunkra ez nem egy tan, nem egy dogma, nem teológiai okoskodás,
hanem Isten szent imádása és Jézus Krisztus nevének segítségül hívása, hogy
megtartassunk. Pál azt mondja Ézsaiás próféta szavaival, hogy a zsidónak
botránkozás a görögnek pedig egyenesen bolondság, de az üdvözülőknek Istennek
ereje.
A földhöztapadt elme, legyen az a legbriliánsabb
is, így vagy úgy de önpusztítóan ütközik bele a Messiás kettős természetének
feloldhatatlanságába, paradoxonjába, az Ő különös misztériumába. Mit hallottunk
az alapigéből? Azt, hogy az írástudók közül senki sem tudott neki válaszolni
egyetlen szót sem, és attól a naptól fogva senki sem merte őt megkérdezni többé
(Mt 22: 46). Ilyen maga a világ is, kétezer éve egyetlen szót sem tud
válaszolni a Messiás Jézus nekünk szegzett kérdésére. És most úgy gondolom,
hogy azok, akik bátorságot vettek maguk felett és alázattal Jézushoz fordultak,
nem a világ fiai voltak, hanem Isten tanítványságra majd pedig apostoli
tanúságra kiválasztott gyermekei.
A Messiás noha Jézusban lelepleztetett mégis
titok maradt, még számunkra is, ezért szólunk róla térdre borulva, szent
imádattal, hódoló csodálattal. Nemcsak Krisztus testet öltése rejtély, hanem a
legborzalmasabb kínhalála és azt követő harmadnapi feltámadása és megdicsőülése
is. Az így megdicsőült Messiás isteni kijelentését a globális emberiség összes
vallásos és nem vallásos tapasztalatából, a gondolkodás minden egybegyűjtött
kincséből még a leghatalmasabb IQ-val rendelkező zseni elméje, vagy egy
rendkívüli elmés társaság együttes agya, dollármilliárdokat elnyelő „Manhattan
projektje”[6] sem képes, se fölépíteni,
sem pedig kitalálni. Sőt Péter apostol azt állítja, hogy még maguk az
arkangyalok sem voltak képesek betekintést nyerni[7] ebbe a titokba, bárhogyan
kívánkoztak is. Ős ellenségünk is, aki valaha a kerubok dicsőségéből bukott alá
a mennyből a világunkba, a sárból gyúrt embertől lopta el mindazt az
istenismeretet, amelyet évezredes tapasztalatával ellenünk igyekszik fordítani.
Ez az ördög is tudja az Írást, de minden szavát kísértésre használja, ahogy
Jézussal is tette azt a pusztában.[8]
Most pedig szeretett testvérem az
imádat lelkületével nyisd meg szívedet és halld az Úr szavát az Ő szolgája
Ézsaiás próféta tolmácsolásában! Halld és lásd meg a Messiást és az Ő
választott népét! Halld és lásd a Messiás titkát, amit az apostoli hitvallás
imádságával imádkozunk és vallunk meg! Ezt mondja Lélek a gyülekezetnek!
„Mivel ez a nép szájával közelít és
ajkával tisztel engem; szíve pedig távol van tőlem, és lett az én félelmem
náluk emberek betanult parancsa: ezért Én íme folytatom a csodatevést, ezzel a
néppel csodás csodát téve: és bölcseinek bölcsessége elvész, és
értelmeseinek értelme eltűnik (Ézs 29:13-14).
Ne emlékezzetek a régiekről, és az
előbbiekről ne gondolkodjatok! Íme, újat cselekszem; most készül, avagy nem
tudjátok még? Igen, a pusztában utat szerzek, és a kietlenben folyóvizeket (Ézs
43:18-19).
A korábbiakat már régen
kijelentettem, az én számból jöttek ki, én hirdettem azokat. Hirtelen
véghezvittem, bekövetkeztek. [ Ézs
41,26 ; 42,9
; 43,12
; 44,7-8
; 45,19.21
] Tudom, hogy makacs vagy, vasból vannak nyakadban az inak, a homlokod pedig
érc, [ 2Móz
32,9
; 33,3
; 5Móz
9,6.13 ; 31,27
; Ez
3,7-9 ] ezért jelentettem ki neked már régen, mielőtt
bekövetkezett, már meghirdettem, nehogy azt mondhasd: Bálványom tette ezt,
bálványszobrom parancsára történt. [ 5Móz
32,27 ; Ám
3,7
] Te hallottad és láthattad mindezt, és mégsem tanúskodtál róla! De mostantól
fogva új dolgokat hirdetek neked, rejtett dolgokat, melyekről még nem tudsz. [Jel
1,19]
Most teremtem őket, nem pedig régen, ezelőtt nem hallottatok róluk; nem
mondhatod, hogy tudtál róluk. Nem hallottad, nem is tudtad, sohasem volt nyitva
a füled. Tudtam én, hogy milyen hűtlen vagy, születésed óta hitszegőnek hívnak.
[5Móz
32,15.18 ; Ézs
43,25 ; Ez
20,5-29 ] Csak nevemért tűrtem ilyen sokáig, dicsőségemért
fékeztem magam, és nem pusztítottalak el. De megolvasztottalak, mint az
ezüstöt, a nyomorúság kohójában próbára tettelek. [5Móz
4,20
; 1Kir
8,51
; Zsolt
66,10 ; Ézs
1,25
; Jer
11,4
; Zak
13,9
; 1Pt
1,7]
Önmagamért, önmagamért cselekszem,
hogy engedhetném, hogy gyalázzanak? Nem adom másnak dicsőségemet! [Zsolt
115,1-2 ; Ézs
42,8
; Ez
36,22-23] Hallgass rám, Jákób! Izráel, akit elhívtam! Én
vagyok az első, az utolsó is én vagyok! [Ézs
41,4 ; 42,10
; 44,6
; 45,5
; Jel
1,17
; 2,8
; 21,6
; 22,13]
Hiszen az én kezem vetett alapot a földnek, az én jobbom feszítette ki az eget.
Ha szólítom őket, mind előállnak. [Ézs
40,22.26 ; Róm
4,17]
Gyűljetek össze mind, és hallgassatok ide! Ki mondta meg közülük azt, hogy akit
az Úr szeret, az hajtja végre akaratát Babilonban, és az szerez érvényt
hatalmának a káldeusok között?! [*]
[ Ézs
41,1-5.25-29 ; 44,28
; 45,6
; 46,10-11]
Én, én mondtam meg, aztán el is hívtam; vezetem őt, hogy útján sikerrel járjon.
[Ézs
41,2-3.25]
Jöjjetek ide hozzám, halljátok meg
ezt! Régen sem beszéltem rejtélyesen, és mióta ez történik, én jelen vagyok.
Most pedig az én Uram, az Úr elküldött engem, és lelkét adta nekem. [2Móz
19,19 ; Ézs
40,5
; 45,19
; 61,1
; Mk
14,49 ; ApCsel
26,26] Ezt mondja az Úr, a te megváltód, Izráel Szentje:
Én, az Úr vagyok a te Istened, arra tanítalak, ami javadra válik, azon az úton
vezetlek, amelyen járnod kell. [Zsolt
32,8
; Ézs
30,21]
Bárcsak figyeltél volna parancsaimra!
Akkor folyamként áradna rád a jólét, a tenger hullámaihoz hasonlóan az igazság.
[5Móz
5,26
; 28,1-14
; Zsolt
81,14-17 ; Ézs
11,9
; Ám
5,24]
Annyi utódod lenne, mint tenger partján a homok, méhed gyümölcse annyi, mint a
homokszemek: Nevét nem törölnék ki, és nem veszne ki előlem. [1Móz
22,17 ; Ézs
10,22] Menjetek ki Babilonból, fussatok ki a káldeusok
közül! Ujjongó hangon mondjátok el, hirdessétek és terjesszétek a föld
határáig! Mondjátok: Megváltotta az Úr szolgáját, Jákóbot! [ Ézs
52,11 ; Jer
50,8
; 51,6
; Jel
18,4
] 21 Nem szomjaznak, amíg a pusztán át vezeti őket. A kősziklából vizet fakaszt
nekik, megnyitja a kősziklát, és víz ömlik belőle. [46,10-11]
15 Én, én mondtam meg, aztán el is hívtam; vezetem őt, hogy útján sikerrel
járjon. [Ézs
41,2-3.25] 16 Jöjjetek ide hozzám, halljátok meg ezt! Régen sem beszéltem
rejtélyesen, és mióta ez történik, én jelen vagyok. Most pedig az én Uram, az
Úr elküldött engem, és lelkét adta nekem. [2Móz
19,19 ; Ézs
40,5
; 45,19
; 61,1
; Mk
14,49 ; ApCsel
26,26 ]
Ezt mondja az Úr, a te megváltód,
Izráel Szentje: Én, az Úr vagyok a te Istened, arra tanítalak, ami javadra
válik, azon az úton vezetlek, amelyen járnod kell. [Zsolt
32,8
; Ézs
30,21] Bárcsak figyeltél volna parancsaimra! Akkor
folyamként áradna rád a jólét, a tenger hullámaihoz hasonlóan az igazság. [5Móz
5,26
; 28,1-14
; Zsolt
81,14-17 ; Ézs
11,9
; Ám
5,24]
Annyi utódod lenne, mint tenger partján a homok, méhed gyümölcse annyi, mint a
homokszemek: Nevét nem törölnék ki, és nem veszne ki előlem. [1Móz
22,17 ; Ézs
10,22]
Menjetek ki Babilonból, fussatok ki a
káldeusok közül! Ujjongó hangon mondjátok el, hirdessétek és terjesszétek a
föld határáig! Mondjátok: Megváltotta az Úr szolgáját, Jákóbot! [Ézs
52,11 ; Jer
50,8
; 51,6
; Jel
18,4]
Nem szomjaznak, amíg a pusztán át vezeti őket. A kősziklából vizet fakaszt
nekik, megnyitja a kősziklát, és víz ömlik belőle. [ 2Móz
17,6
; 4Móz
20,11 ; Zsolt
78,15 ; Ézs
41,18 ; 43,19-20
] A bűnösöknek (istenteleneknek) nincs békességük! – mondja az Úr. [Ézs
57,21] Ézsaiás 48: 3-22.
Ki hallott ilyet, ki látott ehhez
foghatót? Vajon egy országért csak egy napig kell vajúdni? Születik-e nép csak
úgy egyszerre? Hiszen alig vajúdott Sion, máris megszülte fiait. Csak
megindítsam, és ne vezessem le a szülést? – kérdezi az Úr. Vagy én, aki a
szülést vezetem, megakadályozzam? – kérdezi Istened. [Ézs
37,3] Örüljetek Jeruzsálemmel! Vigadjatok vele mindnyájan, akik szeretitek!
Szívből örüljetek vele mind, akik gyászoltátok! [Ézs
61,10 ; 65,18-19]
(…).
Ahogyan az anya vigasztalja fiát, úgy
vigasztallak én titeket: Jeruzsálemben kaptok vigasztalást! [Zsolt
131,2 ; Ézs
40,1]
Meglátjátok, és szívből örvendeztek, testetek is virul, mint a fű. Megtudják,
hogy az Úr támogatja szolgáit, ellenségeit pedig megbünteti. [Jób
21,24 ; Péld
15,30 ; Jn
16,22] Mert eljön az Úr tűzben, harci kocsijai gyorsak,
mint a forgószél. Rájuk zúdítja lángoló haragját, és fenyítését lángoló tűzben.
[Zsolt
50,3
; 97,3
; Ézs
29,6
; 30,30
; 31,9
; 2Thessz
1,8]
Mert tűzzel ítél az Úr, kardja minden embert elér, és sokan lesznek, akiket
megöl az Úr. Elpusztulnak mindazok, akik csak azért szentelik és tisztítják meg
magukat, hogy kertekben áldozzanak egy
középen álló körül, és akik disznóhúst, undorító állatot és egeret esznek – így
szól az Úr. [3Móz
11,7.29 ; Ézs
65,3-4 ; Ez
8,10-11] Ismerem tetteiket és gondolataikat.
Eljött az ideje, hogy összegyűjtsem a
különböző nyelvű népeket. Jöjjenek és lássák dicsőségemet! [Ézs
40,5; 60,2]
Felállítok majd köztük egy jelet, és akik megmenekültek közülük, elküldöm
azokat a népekhez: Tarsísba, Pút és Lúd íjászaihoz, Túbalhoz és Jávánhoz, a
messzi szigetekre, amelyek még nem hallották híremet, és nem látták
dicsőségemet: vigyék hírül dicsőségemet a népeknek! [1Krón
16,24 ; Zsolt
145,1-7 ; Ézs
19,19-21 ; 45,20
; Jer
46,9;
Mt
28,19 ; ApCsel
1,8]
Elhozzák minden honfitársatokat az összes nép közül ajándékul az Úrnak:
lovakon, kocsikon és gyaloghintókon, öszvéreken és tevéken, szent hegyemre,
Jeruzsálembe – mondja az Úr –, ahogyan Izráel fiai szokták elhozni ajándékukat
tiszta edényben az Úr házába. [Ézs
60,3-4]
Én pedig ezek közül is választok
papokat és lévitákat – mondja az Úr. [Ézs
61,6] Mert ahogyan megmarad az új ég és az új föld, amelyet én alkotok –
így szól az Úr –, ugyanúgy megmaradnak utódaitok és a nevetek is. [Ézs
65,17 ; 2Pt
3,13
; Jel
21,1]
Azután újholdról újholdra és szombatról szombatra eljön minden ember, és
leborul előttem – mondja az Úr. [Ézs
2,2-4] És amikor kimennek, ott látják majd azoknak a holttestét, akik
hűtlenül elpártoltak tőlem. Nem pusztulnak el ott a férgek, a tűz sem alszik
ki, és minden ember undorodni fog tőlük. [Ézs
1,2.31; 65,7
; Jer
4,4
; Mk
9,43-44.48] Ézsaiás 66: 8 – 10; 13-24).
Az anyaszentegyház és benne te
hitvalló testvérem tehát, valami olyan igazság, megismerés és felelősségteljes
szolgálat birtokában[9] vagy, ugyanakkor egy olyan
kikezdhetetlen szellemi erődítmény oltalmában is vagy, amit a világ több mint
kétezer év óta minden nap ezerféle ostromló próbálkozásával igyekszik a
darabjaira bomlasztani benned is, hogy a maga hazugságaival, féligazságaival cserélhesse
ki. Eme összeütközés nem tét nélküli, mert az ördög nem a testedet, hanem a
lelkedet akarja megölni, és magával együtt a számára készített helyre[10], a gyehennára vinni!
A hitvallásról szóló sorozatunk
prédikációira készülve eddig még általam soha nem tapasztalt módon hangosodott
fel bennem az embergyilkos ördög kárörvendő, cinikus Isten és Messiásgyalázása.
Erős lökések formájában tudva láttam, hogy bele ütközik Uramnak és Megváltómnak
Szentlélektől való fogantatásába, amely ismeret a kegyelem, a hit és az
eukarisztia által is a saját lényem részévé lett, én pedig az Ő élő testének
részévé.
Micsoda dicsőséges kegyelem és
hatalom, hogy a lelki nevén az Agági[11] Hámán[12], az amálekita[13] ős ellenség ördögfajzat utódja,
Nagy Heródes meg nem akadályozhatta a Messiás Jézus eljövetelét és a prófétai
Ige, az Ő és a mi közös történetünkké lett, beteljesedett, testet öltött; most
pedig a mi Messiás Urunkkal közös történetünkben élünk; Ő vele együtt
történünk! Az a sok prófécia a Messiás Jézus testet öltésével a mennyei Atya
vonzásában és a Szentlélek világosságában olyan teljesen új, e világon is
túlmutató struktúrává élő organizmussá illesztetett össze a Názáreti Jézusban,
mely az Ő igazán lenyűgöző holdudvarhatásaként[14] az arra kiválasztottak
számára egészen tisztán láthatóvá, kitapinthatóvá és megismerhetővé lett.
Ujjongva újságolták egymásnak:
-
Megtaláltuk a Messiást! (Ján 1:42) Aki
felől írt Mózes a törvényben, és a próféták, megtaláltuk a názáreti Jézust,
Józsefnek fiát (Ján 1: 46). És mi elhittük és megismertük, hogy te vagy a
Krisztus, az élő Istennek Fia. (Ján 6:69) (…) Nem tehetjük, hogy amiket láttunk
és hallottunk, azokat ne szóljuk! (Apcs 4:20)
Most pedig az vigasztal, hogyha az
antikrisztusi gonosznak kétezer évvel ezelőtt sem sikerült megsemmisítenie a
kisded Jézust, sőt a megfeszített Jézust sem, mennyivel inkább nem fog
sikerülni most, amikor Istennek jobbja felől várjuk eljönni hozzánk a mi
dicsőséges Urunkat.
Mindez azonban nem jelenti azt, hogy
igaz hitünk harca könnyű volna. Nem, sőt soha nem látott heves háborúban
próbáltatunk és viaskodunk. Az Informátor című adásból tudtam meg a tegnap,
2018. február 9-én, hogy München Szent Maximilián csodálatos templomának és
ördögi támadások tüzében álló gyülekezetének lelkésze, János szavai szerint
angyala[15], Krisztushitében
megroppant. A riport adást készítők tolmácsolása szerint Rainer Maria Schieẞler
„plébános úgy gondolja, hogy a Németországba érkező migránsoknak kellene adni a
templomot, hogy alakítsák át mecsetté.
Igen. Jól Hallják, s ez sajnos nem
vicc, (…) templomokat szeretne a muszlimoknak ajándékozni, hiszen - mint mondja
- évek múlva ők már úgy is többségben lesznek, miért ne imádkozhatnának
mecsetté alakított templomban. A plébános egyébként elképesztő ötletét azzal indokolja,
hogy mi európai
keresztyének ugyanazt az istent[16]
imádjuk, mint a muszlimok. Ezért egyáltalán nem ördögtől való az ötlet.”[17]
Mindez testvéreim, ha igaz akkor
látván kell látnunk, hogy a Sátán a maga hazugságaival és mesterkedéseivel a
lelkünket öli meg. Defibrillálja már végre
szívünket
az Úr figyelmeztetése!
-
„(…) Ne féljetek azoktól, akik a testet
ölik meg, a lelket pedig meg nem ölhetik; hanem attól féljetek inkább, aki mind
a lelket, mind a testet elvesztheti a gyehennában!” Máté 10:28
A plébános szomorú tapasztalatába és
hite vesztett kijelentésében mindössze három betű a hiba, az a bizonyos N E M tagadó szó. Ha tehát ezt,
a kettős tagadással együtt, kivesszük az állítólagos nyilatkozatából és a jó
helyre tesszük azokat a mondaton belül, akkor a következőt kapjuk:
-
„Mi
európai keresztyének egyáltalán nem ugyanazt az istent imádjuk, mint a
muszlimok, ezért (mindenképpen) ördögtől való ötlet az, hogy templomainkat a
muszlimoknak ajándékozzuk!”
Vegyük nagyon komolyan! A Messiás
Jézus Istene semmiképpen nem lehet Muhammad Allahja! Ez kőkemény törvény,
ugyanis nincs semmi folytonosság Ábrahám és Izmael[18] közt, ahogy Izsák és Ézsaú[19] közt sincsen! Miért nincs? Csak azért mert meg van írva:
-
„Én vagyok az Ábrahám Istene, és az Izsák
Istene, és a Jákób Istene (…)!” Máté 22:32
A felsorolás itt megáll és nem
tartalmazza sem Izmáel, sem pedig az Ézsaú nevét. Ahhoz hasonló ez, ahogyan Szentlélek
nem írta bele a Jézus nemzetségtáblázatába Káin és a sok más hozzá hasonló
testvérgyilkos nevét, noha Káin is az Ádám magva volt, aki viszont az Istené
volt és az övé is maradt.[20] Isten Krisztusban
félretette az útból a genetikai és a vérszerinti folytonosságot, sőt az Úr
keresztjében kárhoztatta is azt! Mit is mondott Simon Péternek?
-
„Boldog vagy Simon, Jónának fia, mert nem
test és vér jelentette ezt meg neked, hanem az én mennyei Atyám!” Máté 16:17
Isten továbbá azt akarja, hogy az
egyetlen szent váltság vérén szerzett népe az egyetlen egy Messiás Jézus
nevében, Lélekben igaságban imádja Istent![21] Nincs
tehát többé sem test, sem vér, semmilyen Ádámtól, Ábrahámtól, Izsáktól, vagy
Jákóbtól való genetika! A mi Istenünk és Atyánk tehát ezen az úton többé soha
nem jár, ami a kinyilatkoztatást illeti! Ha tehát valaki a saját testévvel és
vérével kérkedve mégis ezen az úton jönne hozzád, bárkiről legyen is szó, tudd,
hogy semmiképpen nem lehet az Úr Jézus, sem Szentlélekisten, sem pedig a
mennyei Atya!
A Messiás Jézus csak egyetlen
családod ismer a magáénak:
-
„Kicsoda az én anyám; és kik az én
testvéreim? És kinyújtván kezét az ő tanítványaira, monda: Íme az én anyám és
az én testvéreim! Mert aki cselekszi az én mennyei Atyám akaratát, az nekem
fitestvérem, nőtestvérem és anyám (Máté 12:48-50). Az pedig az Atyának akarata,
aki elküldött engem, hogy amit nekem adott, abból semmit el ne veszítsek, hanem
feltámasszam azt az utolsó napon. Az pedig annak az akarata, aki elküldött
engem, hogy mindaz, aki látja a Fiút és hisz ő benne, örök élete legyen; és én
feltámasszam azt az utolsó napon” (Ján 6:39-40).
Jézus Krisztus csak egyetlenegy
folytonosságot vállat fel és pecsételt meg vérével és feltámaszttatásával, az
Ábrahám hitéből való gyermekek közvetlenül Istentől való születését, amiről
János ezt írta le nekünk:
-
„Az igazi világosság eljött volt [már] a
világba, amely megvilágosít minden embert. A világban volt és a világ általa
lett, de a világ nem ismerte meg őt. Az övéi közé jöve, és az övéi nem fogadák
be őt. Valakik pedig befogadák őt, hatalmat ada azoknak, hogy Isten fiaivá
legyenek, azoknak, akik az ő nevében hisznek; Akik nem vérből, sem a testnek
akaratából, sem a férfiúnak indulatjából, hanem Istentől születtek.” Ján 1:9-13
Kiről beszél itt János által a
Szentlélek? A be nem fogadott, sőt a keresztfa halálával is elutasított
Messiásról. Mi volt az ellene szóló vádirat? Az, hogy ember létére Istennel tette
egyenlővé magát, azaz Messiássá tette magát és egyben Izrael reménységét
betöltő örök királlyá is. Mi tehát a kereszt botránya? Az ember, aki Isten,
vagy megfordítva, az Isten, - aki Ádám genetikáját felfüggesztve - emberré
lett! Vegyük tehát át még egyszer!
Jézus nem azt jelenti, hogy egy Istentől
különböző valósággal van dolgunk, nem a földi, vagy mennyei valóságok
egyikével, hanem magával az élő Istennel, azzal a teremtővel, Aki ugyanakkor (a
téridőnek abban a metszetében és halmazvilágában) teremtmény is. Jézus maga
Isten, Aki testben jelenik meg a teremtményi világban (Joó Sándor 2002, 22).
Mivel tehát az örök isteni Ige testté
lett Jézusban, azért lehetséges az is, hogy Jézus mibennünk is testté és vérré
váljék, mibennünk is megtestesüljön, általunk is kiábrázolt és megélt valóság
legyen (…), hogy Jézus most kijöjjön velünk és bennünk a gyakorlati életbe (…).[22] Muhammad Allahjának ez
maga a legfőbb blaszfémia, amiért azonnali halál jár. Ezért nem lehet
semmiképpen a Messiás Jézus Istene és Atyja a Muhammad Allahja! Különben is, ha
Allah a Messiás Jézus Atyja és Istene volna, akkor az imádói és követői nem
akarnának[23]
állig felfegyverkezett dzsiháddá alakulni csak azért, hogy letöröljék a föld
színéről keresztyén testvéreiket!
Kálvin a Messiás Jézus tökéletes
isteni és tökéletes emberi kettős, egymással összeelegyíthetetlen és egymástól
elválaszthatatlan természetének (paradoxonját) titkát az igaz hit fő pontjának
nevezi (Kálvin J. 1941, 221), mely egyben a hit nagy háborújának azon hídfőállásos
frontszakasza is, amit Sátán szüntelenül tűzérségi támadása alatt tart, hogy ne
lehessen rajta keresztül átkelni a különben áthatolhatatlan „folyón”. Isten
éppen a Messiás Jézus, valóságos ember és valóságos Isten hídján hozza be a mi
bukott emberi létünkbe a megváltó isteni erőt és értelmet (Vö.: Joó Sándor
2002, 22) a váltságot és az örök üdvösséget. Amikor azt látta a Sátán, az
orcátlanságnak ez a fenevadja, hogy kudarcot vallott azzal, hogy Jézust
megölvén meg nem történtté tegye a testet öltést, vagy azzal, hogy a Messiást
emberi természetétől fossza meg, „eltűrte (…), „hogy Krisztust igazi embernek
és Dávid fiának ismerjék el (…).”[24] Ennyivel viszont nem érte
be, hiszen húsvét és pünkösd minden addigi hazugságát és fondorlatát megsemmisítette,
így a Messiás tökéletes isteni és tőle elválaszthatatlan tökéletese emberi természete
ellen indított hadjáratot immár mindazokkal együtt, akik tökéletesen
megelégedtek azzal, hogy Jézus a Názáreti a Mária fia és az ács József fia, a
zsidók prófétája. Meghalt de a tanítványai „elferdítő hazugságai” ellenére,
bizony nem támadt fel a halálból, így üdvözítő váltságot sem szerzett. Rettegni
azért mégis kell tőle, mert egy napon valamiképpen mégis ő fogja megítélni a
világot.
A test és vér ilyen és ehhez hasonló vallástalanító
és mítosztalanító racionalításával a Sátán hatalmat vett és kivetkőztette Jézus
Krisztust az ő öröktől fogva való „istenségéből, mintha egyike lett volna Ádám
közönséges korcsainak. Halála, szerinte, a balekok közönséges halála volt, nem
több; nem szerzett tehát váltságot, a világ nincs megváltva, minden nyögésünk és
új lélegzetvételünk tehát teljesen reménytelen! Ily módon azonban megsemmisült
a jövendő örök életbe való reménykedés és a lelki igazság”[25]is. Ez az immár közel 1396
éve[26] életerőre kelt alulról és
nem felülről[27]
való farizeusi kovász[28] fertelmes tévtanként megszüntette
a Messiás Jézus botrányát, a kereszt botrányát[29], ami nemcsak az Isten
evangéliuma és igazsága[30], de minden üdvözülőnek az
Isten egyetlen ereje is az üdvösségre.[31] Sőt ez az elvetett
konkolymag az emberiség nagy Új-Babilonjának hatalmas fájává terebélyesedett[32], melynek gyökerei és ágai
igen csak fojtogatnak. Vajon érzed e a megnőtt konkoly jelenlétében, hogy közel
az aratás?[33]
Kálvin szerint e sátáni tűz[34]-ostrom stratégiája
bináris. A Messiás Jézusnak vagy emberi, vagy isteni természetét forgatja ki.
Vagy azt akarja elérni, hogy teljes hatalma ne legyen a mi megtartásunkra, vagy
mi ne közelítsünk ő hozzá bizalmasan. Mert ha Ő csak ember volna, akkor sem
dicsekedni nem lehetne őbenne, sem az üdvösséget nem lehetne tőle remélni.
Másfelől, ha Ő csupán és kizárólagosan valamiféle isteni lény volna, akkor mi
gyarló embervoltunkban maradnánk örökre távol úgy a megváltástól, mint az örök
üdvösségtől, ahogy az Ő bennünket vonzó személyétől is.
Isten öröktől fogva való egyszülött
Fia azonban a Messiás Jézusban testet öltött, és e testi gyöngeséggel mindenben
hozzánk hasonlóvá tette magát, - kivéve a bűnt, - hogy mi így ismerve Őt,
felbátorodjunk és habozás nélkül azonnal őhozzá járuljunk, meneküljünk (Kálvin
J. 1941, 221)!
Bárhogy történjen is a Sátán
napjainkban indított minden idők leghatalmasabb offenzívájával azt akarja, hogy
a Messiás Jézust, a mi Krisztus Urunkat lelökjék trónjáról, ledöntsék az Atya
Isten dicsőséges jobbjáról és kitépjék Őt a szívünkből. Hogy értheted ezt meg?
Úgy, hogyha végig gondolod, hogy mit élnél át, ha valaki arra kényszerítene
téged, hogy tagadd meg és tépd ki a szívedből édesanyádat, édesapádat, húgodat
vagy bátyádat, feleségedet, vagy gyermekedet, akit a legjobban szeretsz.
Krisztus Urunk viszont azt akarja,
hogy minden gyalázatos fenyegetés ellenére, sőt ezek láttán még inkább
felbátorodva hitvallásos és élő hitünket bátran valljuk meg Őt![35] Ne ingadozzunk és ne
rettegjünk, mikor szinte állandóan csak azt látjuk, hogy iszonyú félelem és tébolykeltés
van a Földön, hogy az antikrisztusi erők arra kaptak parancsot, hogy a Jézus
Krisztus kijelentette Isten sérthetetlenül szent határozatát és igazságát elemésszék
az Ő benne bízó népével együtt (Kálvin J. 1941, 223). Jézus ekkor szól szelíden
a szívünkhöz és ezt mondja:
-
„Bármennyire őrjöngjenek is az emberek,
mégis eredménytelen lesz minden igyekezetük, mely Krisztus (a Messiás)
országának megdöntésére irányul (…).
Valahányszor tehát
erőszakosan támadják ezt az országot, jusson mindannyiszor eszünkbe ez a
mennyei kijelentés. Mert bizony azért volt letéve ez az ígéret Krisztus kezébe,
hogy a maga hasznára fordítsa ezt minden egyes hívő. Isten pedig nem
állhatatlan és nem csalfa, hogy visszavonja, amit egyszer a tulajdon szájával kijelentett”[36],
tudni illik, hogy Messiás Urunk, Jézus lábai alatt hevernek az Isten és az Ő
felkentje ellen fellázadt összes ellenségei,[37]minden királysága ellen
törő királyt az Ő jobbja felől eljövő haragja ront meg (Vö.: Kálvin J. 1941,
223).[38]
A végső győzelem napjáig
viszont azt tartsuk szem előtt, hogy ez a mai világ csak azt hiszi el az
evangéliumból, a hitünkből, amit lát is belőle. Jézus ma is kész arra, hogy
láttassa magát, csak legyünk mi is készen arra, hogy befogadjuk őt (Joó Sándor
2002, 22)! Bárcsak felragyogna bennünk Krisztus, valahányszor csak megvalljuk,
hogy „Te vagy a Krisztus, az élő Istennek Fia!” Ámen.
[2]
Atá ha Másíjakh Bén Elohím khaiím!
[3] „Másnap ismét [ott] állt vala
János és kettő az ő tanítványai közül; És ránézvén Jézusra, amint [ott] jár
vala, monda: Íme az Isten Báránya! És hallá őt a két tanítvány, amint szól
vala, és követék Jézust.
Ján 1:35-37
[5] Minekutána az Isten sok rendben és
sokféleképpen szólott hajdan az atyáknak a próféták által, ez utolsó időkben
szólott nekünk Fia által, Akit tett mindennek örökösévé, aki által a világot is
teremtette, Aki az ő dicsőségének visszatükröződése, és az ő valóságának
képmása, aki hatalma szavával fenntartja a mindenséget, aki minket bűneinktől
megtisztítván, üle a Felségnek jobbjára a magasságban, Annyival kiválóbb lévén
az angyaloknál, amennyivel különb nevet örökölt azoknál. Mert kinek mondotta
valaha az angyalok közül: Én Fiam vagy te, én ma szültelek téged? és ismét: Én
leszek neki Atyja és ő lesz nekem Fiam? Viszont mikor behozza az ő
elsőszülöttét a világba, így szól: És imádják őt az Istennek minden angyalai. Zsid
1:1-6
[7] Akiknek megjelentetett, hogy nem
maguknak, hanem nekünk szolgáltak azokkal, amelyeket most hirdetnek nektek
azok, akik prédikálták nektek az evangéliumot az egekből küldött Szent Lélek
által; amikbe angyalok vágyakoznak betekinteni. 1Pét 1:12.
[8] Máté 4: 1-11; Lk 4: 1-13.
[9] Nem te birtoklód, hanem Ő birtokol
téged!
[10] Akkor szól majd az ő bal keze
felől állókhoz is: Távozzatok tőlem, ti átkozottak, az örök tűzre, amely az
ördögöknek és az ő angyalainak készíttetett. Máté 25, 41.
[11] Alon Anava rabbi szerint az AGáGi
héber mássalhangzói, amelyek mellesleg a GóG és MagoG (Ezékiel 38: 2-3;
14;16;18; 39: 1; 11; 15, Jel 20: 28) mássalhangzói is, elsődlegesen valójában
nem fizikai hadseregeket vagy ellenséget jelentenek, hanem azt, akinek hatama
van a lelket megölni (Máté 10, 28) és a gyehennára vetni. A „MiL KheMeT GiGiN
az elmén és a szellemen keresztül pusztít és öl. Mindezt Pál az Efézus 6 – ban
így tárja elénk: Mert nem vér és test ellen van nekünk tusakodásunk, hanem a
fejedelemségek ellen, a hatalmasságok ellen, ez élet sötétségének világbírói
ellen, a gonoszság lelkei ellen, melyek a magasságban vannak. Efézus 6, 12.
Anava rabbi a Hámán nevét pedig úgy magyarázta, hogy HÁMáN az, aki a testet
elválasztja a fejtől, minek eszköze és módszere az a szétszakítás, amivel az
igazságot elszakítja a valóságtól. Ilyen a démonizálás, megszentségtelenítés,
aminek vége az akasztás, ötven könyök magas akasztófára (Eszt 5: 14; 7:10) és a
holocaust (Eszt 3:6). Vö.: https://www.youtube.com/watch?v=eUFvw4XQIFM
[12] Ezek után nagy méltóságra emelé
Ahasvérus király Hámánt, a Hammedáta fiát, az agágibelit, és felmagasztalá őt,
és feljebb helyezteté székét minden fejedelménél, akik vele valának. Eszt 3:1; 10; 8:3 és 5; 9: 24.
[13] És monda az Úr Mózesnek: Írd meg
ezt emlékezetül könyvbe és add tudtára Józsuénak, hogy mindenestől eltörlöm
Amálek emlékezetét az ég alól (2Móz 17:14); És monda: Megesküdött az Úr, hogy
harca lesz az Úrnak Amálek ellen nemzetségről nemzetségre. 2Móz 17:16.
[14] Benyomásszerveződés; naiv
automatikus nézetrendszerkialakítás; személyészlelés.
Asch a Gestalt
irányzatot képviselte, és úgy gondolta, hogy annak irányelvei a
személyészlelésre is alkalmazhatók, vagyis az egyénről úgy alakulhat ki
viszonylag egységes benyomás, ha az információk egymás jelentését is
befolyásolják. Ha sok információval rendelkezünk, akkor azok nem egyforma
jelentőséggel fognak a végső benyomásban szerepelni. Feltételezte, hogy a
kapott információk, tulajdonságok dinamikusan szerveződnek, jelentésmódosulás
jön létre köztük: egy-egy központi tulajdonság kiemelkedik,
nagyobb súllyal esik latba, míg a többi periferikus jellemzővé válik.
(Kelley bemutatta, hogy a centrális-periférikus elrendeződés a
valóságban, élő emberek esetében is működik, és formálja a róla való
benyomást.) Asch szerint az elsőnek beérkezett információ
megszab egy irányt és az ezt követő tulajdonságok és információk ennek az
iránynak megfelelően rendeződnek a későbbiek folyamán, a jelenséget jelentésasszimilációnak nevezte
el. Az implikált (burkolt)
személyiségelmélet szerint (Bruner és Tagiuri)
a különböző feltételezések naiv nézetrendszereket alakítanak
ki arról, hogy hogyan kapcsolódnak egymással a különböző személyiségvonások,
maga a folyamat spontán és automatikus módon zajlik le.
Személyészlelés
közben az emberek értékelési konzisztenciára törekednek,
ezt holdudvar hatásnak nevezzük (…). http://www.sulinet.hu/tovabbtan/felveteli/2001/19het/pszicho/pszicho19.html
[15] Jel 2:1; 8; 12; 18; 3: 1; 7; 14.
[16] Szándékosan írtam kisbetűvel.
[18] Mert meg van írva, hogy Ábrahámnak
két fia volt; egyik a szolgálótól, és a másik a szabadostól. De a szolgálótól
való test szerint született; a szabadostól való pedig az ígéret által. Ezek
mást példáznak: mert azok [az] [asszonyok] a két szövetség, az egyik a Sinai
hegyről való, szolgaságra szülő, ez Hágár, mert Hágár a Sinai hegy Arábiában,
hasonlatos pedig a mostani Jeruzsálemhez, nevezetesen fiaival együtt szolgál.
De a magasságos Jeruzsálem szabad, ez mindnyájunknak anyja (…)! Gal 4:22-26
[19] Nemcsak pedig, hanem Rebeka is, ki
egytől fogant méhében, Izsáktól a mi atyánktól: Mert mikor még meg sem születtek,
sem semmi jót vagy gonoszt nem cselekedtek, hogy az Istennek kiválasztás
szerint való végzése megmaradjon, nem cselekedetekből, hanem az elhívótól, megmondatott
neki, hogy: A nagyobbik szolgál a kisebbiknek. Miképpen meg van írva: Jákóbot
szerettem, Ézsaut pedig gyűlöltem. Róm
9:10-13
[20] Lk 3: 23-38; Mt 1: 1-17
[21] De eljő az óra, és az most vagyon,
amikor az igazi imádók lélekben, és igazságban imádják az Atyát: mert az Atya
is ilyeneket keres, az ő imádóiul. Ján
4:23
[22] Joó Sándor: Hiszek…az apostoli hitvallás
Dr. Jó Sándor igehirdetései 1959-60. Budapest 2002. o. 22.
[23] A mi atyánk Ábrahám! Monda nekik
Jézus: Ha Ábrahám gyermekei volnátok, az Ábrahám dolgait cselekednétek. Ámde
meg akartok engem ölni, olyan embert, aki az igazságot beszéltem nektek, amelyet
az Istentől hallottam. Ábrahám ezt nem cselekedte. Ján 8:39-40.
[27] Ez nem az a bölcsesség, amely
felülről jő, hanem földi, testi és ördögi. Mert ahol irigység és civakodás
[van], ott háborúság és minden gonosz cselekedet is [van]. A felülről való
bölcsesség pedig először is tiszta, azután békeszerető, méltányos, engedelmes,
irgalmassággal és jó gyümölcsökkel teljes, nem kételkedő és nem képmutató. Az
igazság gyümölcse pedig békességben vettetik azoknak, akik békességesen
munkálkodnak.
Jak 3:15-18
[28] Hogyan nem értitek, hogy nem
kenyérről mondtam nektek, hogy őrizkedjetek a farizeusok és szadduceusok
kovászától!? Ekkor értették meg, hogy nem arról szólott, hogy a kenyér
kovászától, hanem hogy a farizeusok és szadduceusok tudományától őrizkedjenek. Máté 16:11-12
[29] Mi pedig Krisztust prédikáljuk,
mint megfeszítettet, a zsidóknak ugyan botránkozást, a görögöknek pedig
bolondságot; Ámde maguknak a hivatalosoknak, úgy zsidóknak, mint görögöknek
Krisztust, Istennek hatalmát és Istennek bölcsességét. 1Kor 1:23-24.
[30] Mert nem szégyenlem a Krisztus
evangéliumát; mert Istennek hatalma az minden hívőnek üdvösségére, zsidónak
először meg görögnek. Mert az Istennek igazsága jelentetik ki abban hitből
hitbe, miképpen meg van írva: Az igaz ember pedig hitből él. Mert nyilván van
az Istennek haragja mennyből, az embereknek minden hitetlensége és hamissága
ellen, kik az igazságot hamissággal feltartóztatják. Róm 1:16-18
[31] Mert a keresztről való beszéd
bolondság ugyan azoknak, akik elvesznek; de nekünk, kik megtartatunk, Istennek
ereje.
1Kor 1:18
[32] Dániel 4: 1-23
[33] Máté 13:36-40
[34] Mindezekhez fölvevén a hitnek
pajzsát, amellyel ama gonosznak minden tüzes nyilát megolthatjátok (…). Ef 6,
16.
[35] Felállottak a földnek
királyai, és a fejedelmek egybegyűltek az Úr ellen és az ő Krisztusa ellen.
Mert bizony egybegyűltek a te szent Fiad, a Jézus ellen, akit felkentél
(…), hogy véghezvigyék, amikről a te kezed és a te tanácsod eleve elvégezte
volt, hogy megtörténjenek. Most azért, Urunk, tekints az ő fenyegetéseikre: és
adjad a te szolgáidnak, hogy teljes bátorsággal szólják a te beszédedet. A te
kezedet kinyújtván gyógyításra; és hogy jelek és csodák történjenek a te szent
Fiadnak, a Jézusnak neve által. Apcs
4:26-30.
[36] Kálvin János, Evangéliumi Harmonia
III. kommentár, Syilveszter Irodalmi és Nyomdai Intézet Rt. Budapest 1941. o.
223.
[37]
Dávidé; zsoltár.; Monda az Úr az én uramnak: Ülj az én jobbomon, amíg
ellenségeidet zsámolyul vetem a te lábaid alá. Zsolt 110: 1