Alapige: Mennyei Jelenések 1.
Bibliaolvasás: Máté 7: 24 – 29.
Igehirdető: Faust Gyula
Minden a Jézus Krisztus kijelentése, kinyilatkoztatása! Ez nem csak erre a
prófétai könyvre igaz, hanem mindarra, amit Krisztus Jézus tett kezdettől
fogva, beleértve az evangéliumokat és az apostoli gyülekezetek minden munkáját
is. Ebben a könyvben a hangsúly mégiscsak azon van, ami hamarosan meglesz, de
úgy, hogy nem hallgatható el az sem, ami volt és van, sőt krisztus meg akarja
mutatni a szolgáinak.
Az, ami volt, van és hamarosan meglesz egységet képező kijelentést Jézus
Krisztus az angyalával küldte el János szolgájának. Ezt a kinyilatkoztatást
tehát angyali szolgálat közvetítéssel kapjuk, akárcsak az Ószövetségben.[1]
Nem az emberi elme gyümölcse, nem filozófia, nem mítosz, hanem
kinyilatkoztatás. Hasonló kijelentés történik itt, mint a Dániel idejében. A
kinyilatkoztatás Dánielben a Szentlélek közvetlen munkája, de a magyarázat
hozzá, szintén angyali szolgálat közvetítésével jutott el hozzá. Az ő esetében
tudjuk az angyal nevét, a János esetében nem. Szentléleknek nem célja az
angyalok neveinek ismerete, hogy valamilyen Isten akarata ellenére kialakuló
angyali kultusz legyen a kijelentéséből, ahogy ezt némelyek Kolosséban lévő gyülekezetben
meg is próbálták.[2]
A kinyilatkoztatásnak ez a formája inkább
arra utal, hogy valami egészen új készül, amiről addig az óráig az Isten
egyetlen földi szolgája sem tudott. Ennek bejelentése formailag hasonlít ahhoz,
ahogy Krisztus Urunk a Hegyi beszédében nyilatkoztatta ki önmagát és mindazt,
amit tenni fog az Ő földi szolgálatában. Erre utalnak a boldog mondások.
Boldog, aki olvassa, boldog, aki hallja és boldog, aki megtartja. A Hegyi
beszéd ez utóbbival végződik, egészen pontosan egy példázat keretében. Ez a
prófécia, - bármilyen furcsának hangzik is - a kősziklára épített ház
példázatának a magyarázata és értelmezése, annak a valóságnak a leleplezése,
amit a példázat addig az időpontig nem csak fölfedett, de el is takart.
Különös apostoli köszöntés következik. Ez
a köszöntés mind a hét Ázsiai gyülekezetre vonatkozik, függetlenül attól, hogy
az Úr a köszöntés után milyen személyes üzenet szol kinek – kinek. A köszöntés
egyik üzenete az, hogy a világban történhet bármi, de bennetek, azaz a gyülekezetekben
legyen kegyelem és békesség attól, aki a „Vagyok”-nak nevezi magát, aki van,
volt és eljövendő!
A köszöntés következő gondolata közelebb
visz a mennyei istentisztelethez. Jöjjön a kegyelem és békesség a 7 lélektől. A
kegyelem és békesség tehát a 7 lélek közvetítése által lesz a mienk, rajtuk
keresztül, az ő közvetítésükkel. Jézus azt mondja a tanítványainak, hogy Isten
kicsinyeinek őrangyalai az Isten arcának a tükröződései, mert ők mindenkor
látják a mennyei atyát.[3]
Péter apostol viszont azt mondja, hogy az angyali teremtmények csakis rajtunk
keresztül ismerhetik meg az Ő fenséges teremtőjük szívét. Ők nem látják a
mennyei atya szívének arcát, csakis általunk. Pál pedig és a Zsidókhóz írt
levél szerzője azt mondja, hogy a mennyekben nagyobb az, aki a mennyei Atya
szívét szemléli, ezért az angyalok a mi üdvösségünk céljából szolgálnak Istennek.
Imádjuk Istent, aki ilyen csodálatosan megkülönböztetett!
A kegyelem és békesség, Jézus Krisztus, a
Békesség és a föld királyainak Fejedelme által lesz a mienk, aki hamarosan
eljön a felhőkkel, és minden szem meglátja, mert Ő a Mindenható. A vére árán váltott
meg bűneinkből és szeret bennünket mindhalálig, visszavonhatatlan szeretettel.
Hatalmas méltóságba emelt föl bennünket. A
királyságává és az Atya Isten papjaivá tett bennünket. Győztesekként szólít
meg, királyságaként és Isten papjaiként és ugyanakkor szolgákként is. Szolga és
király egyszerre. Ezek vagyunk mi.
A kijelentést átvevő szolgáról is szól az
Ige. A szolga már előzőleg is bizonyságot tett az Isten beszédéről, Jézus
Krisztus bizonyságtételéről, mindarról, amit addig az óráig látott. Megbízható
bizonyságtevőről van tehát szó, akire ez alkalommal többet bíz[4]mennyei
Gazdája.
Ennek a Jánosnak Krisztus Főpapként jelenik meg a Patmosz szigetén, ahol
Krisztusért és evangéliumáért éppen száműzetésben van. A Bibliakutatók szerint,
amikor ez a könyv megszületett, régen nem volt Jeruzsálemben templom, áldozás
és így a mózesi keretek közt értendő főpapi szolgálat sem. János ennek ellenére
szolgáló Főpapként látja Krisztust az Ő dicsőségében. Úrnapján jelent meg
főpapként az Úr! Sokatmondó ez a kép. Nincs jeruzsálemi kultusz, mégis van
mennyei főpapi szolgálat és erről a szolgálatról János az úrnapján, azaz
vasárnap vesz tudomást. Az istentisztelet tehát a mennyben nem szűnik meg,
bármi történjen is a földön. Ezért imádkozzuk, ahogy a mennyben úgy a földön is!
Ezzel azt is imádkozzuk, hogy olyan istentiszteletünk legyen nekünk itt,
amilyen a mennyekben van!
Erőteljes vigasztalás ez mindazoknak, akik
sírnak és keseregnek a földi istentisztelet romlása miatt. Nem azokat
vigasztalja Isten, akik kritizálják az ő gyülekezetét, népét és szolgáit, hanem
azokat, akik éjjel és nappal Ő előtte sírnak a romlásuk miatt. Ebben a sírásban
sokszor ismerünk magunkra. Hatalmas fájdalommal jár, amikor bármilyen oknál
fogva megfosztatunk az istentisztelettől. Rettenetesen tud fájni, amikor az
istentisztelet az Úr egy-egy szolgája miatt hiúsul meg. Fáj, amikor az ige
szolgálata egy hűtlen presbitérium, vagy egyházközség miatt hiúsul meg.
Rettentően fáj, amikor a külső vagy belső Antikrisztus romboló munkája miatt
hiúsul meg az istentisztelet. Fizikai betegséget, kínt és gyötrelmet éreztem
minden vasárnap, amikor nem mehettem a templomba, mert a munkahelyre kellett
mennem a gyárba. Nem volt könnyű magamat a mennyei istentisztelet részesének
érezni a gépek zajában, a piszkos munkásruhában, a szerszámmal a kezemben. De
mi ez ahhoz képest, amit a száműzetésben élő rabok szenvednek el mind a mai
napig. „Pátmosz” ma is létezik! Ez nem kitalált hely, hanem sokszor ez az
egyháznak, a Krisztus kipróbált szolgájának, az Isten népének és az Isten
gyermekének e világi léthelyzete és állapota; egy kemenceállapot.
Ne félj, én vagyok (…)! Ez a megjelenés is én vagyok! – mondja az Úr. Ezt
követően megbízatást ad. A feladat pedig így szól: „Írd meg egy könyvben, egy
bepecsételetlen könyvben mindazt, amit látsz, ami van és aminek ezután kell
megtörténnie.”
János 7 arany gyertyatartót látott. Múlt
héten hallottuk, hogy gyertyát sem azért gyújtanak, hogy a véka alá, hanem hogy
a gyertyatartóba tegyék és mindenkinek világítson, akik a házban vannak. Bármennyire
furcsán hangzik is, de ez az ige, a Hegyi beszédben elhangzott meggyújtott
gyertya példázatának bizony az értelmezése.[5]
A 7 arany gyertyatartó, 7 arany gyülekezet, ennek 7 angyala van, azaz 7
csillag. Fénylenek, mint a csillagok azok, akik sokakat elvezetnek az
igazságra.[6]
Azt is megtudjuk, hogy az arany hol van.
Patmosz kemencéjében, tisztulás alatt. Krisztus lába is a kemencében van, mert
azt mondja János, hogy hasonló volt a kemencében izzó aranyfényű érchez (16 v).
Mi tehát az Ő lábainál izzunk, nem vagyunk egymagunk a kemencében, ahogy egykor
Dániel és társai sem; köztünk van az, aki az ember Fiához hasonló.[7]
Egyszerre vagyunk izzó lábainál és az Ő jobbjában is!
Kürt hangját hallja János, amely szózatra
azon a bizonyos napon föltámadnak a halottak is, ezen felül nagy vízesés
zúgásán keresztül szólt hozzá az Úr. Ugyanaz a rettenetes Ószövetségi kép
elevenedik meg, amit a Sinai hegyi[8]kijelentés
alkalmából is látunk.[9]
Rettenetes Krisztus Urunknak ez a hatalma és dicsősége. Érezzük át János
helyzetét! Izzó kemence, dübörögve morajló hatalmas vízesés zúgása, napnál is
vakítóbb fény, kétélű pengeként hasító Ige egyszerre és együtt veszi körül
Jánost és hatol keresztül rajta. Csoda-e az, ha holtan esik össze? Krisztus élő
jelenlétének ilyen összetett hatása alatt ki ne félne, ki ne rettegne, ki ne
remegne és ki ne halna meg? Félünk bizony és rettegünk, mert nem látjuk Őt,
akit emberi formájában ismerni véltünk. Mindaddig nem ismerjük fel Urunkat,
amíg jobbját, amiben szüntelenül tart bennünket reánk nem teszi és ezt nem
mondja: „Ne félj, én vagyok (…)!” Ezt mondta akkor is, amikor a vízen járt és a
tanítványok rémülten valami szellemnek képzelték.[10]
Az első is én voltam és ez utolsó is én vagyok! Szükségünk van nekünk is erre
az ismerős hangra.
Minden hatalom az enyém, folytatja az Úr,
még a halál és a pokol kulcsai felett is én rendelkezem! Ezt mondja az ő
népének, akik száműzetésben a halál országában szenvednek az akkori világ
gulágján, kényszermunka táborában, vagy éppen megsemmisítő táborában. Aki a halál
torkában van, annak mondja az Úr, hogy az én kezemben van a halál kulcsa és nem
halál kezében, aki éppen fenyeget! Ez az igazság!
Ennek a Patmosznak nem csak vízszintes és
oldal nézete van, hanem mennyei nézete is. Mennyei nézetből teljesen más, mint
a porból. Krisztus Urunk azt akarja, hogy saját Patmoszát ki – ki lássa abból a
mennyei fölülnézetből, ahol Krisztus van, ahol az Úr van, mert valójában minden
Ő hűséges szolgája ő vele van, ott van, ahol Jézus Krisztus is; a mennyekben.
Krisztus a mennyekben sátorozik mi velünk![11]
A 7 csillagnak titka van. Mi a titkuk? Az talán, hogy a csillagokat tartó
gyertyatartók Krisztus jobb kezében vannak? Egyszerre mind a hét? Az a titok,
hogy az arany gyertyatartók gyertyái fénylő csillagok az Úr jobbján? Az a titok,
hogy a csillagok a gyertyatartóban világítanak, sehol máshol? Az a titok, hogy
Krisztus az arany gyertyatartók közt járva a lába kemencében izzó aranyfényű
érchez hasonlít? Olyan, mintha az Úr izzó lába együttizzana az arany
gyertyatartókkal a kemencében. Az a titok, hogy a csillagokat Krisztus a jobb
kezében a gyertyatartók fölött tartja, míg Ő a gyertyatartók közt jár? Ezek az
ellentmondások Krisztusban oldódnak fel. Nehogy a gyertyatartó azt képzelje;
hogy ő ad fényt az általa tartott csillagnak. De a csillag se fuvalkodjon fel
azt képzelvén, hogy az Úr őt tartó jobbja és a gyertyatartó nélkül is képes
fényleni, ragyogni és világítani. Az Úr, a csillag és a gyülekezet együtt
világítanak, és ez a hármas egység nem bontható fel! Az Úr nem akar a csillag és
a gyülekezet nélkül világosság lenni, csakis velük együtt. Tartsa tehát magát ehhez
minden gyülekezet és minden szolga! Ne kockáztassa senki a gyertyatartó
kimozdítását, mert az végzetes, mind a gyülekezetre, mindedig annak angyalára
nézve. Nem a kimozdíttatásunk a cél, hanem a Krisztus megjelenéséig való hűség.
Mi tehát a következtetés mindebből? Alázzuk meg magunkat a Krisztus
hatalmas keze alatt, hogy ily módon tudjuk betölteni a küldetésünket, együtt! Nincs
világosság, csak akkor, ha gyertyatartó és gyertya együtt vagyunk, mégpedig az
Úr kezében!
Testvéreim! Ezzel a vigasztalással menjünk el ki-ki a szolgálatába és
bátorodjunk fel arra, hogy jöjjünk újból és újból ide, Jézus Krisztussal
találkozni. Ámen.
Jegyzetek:
[2] Senki tőletek a
pálmát el ne vegye, kedvét találván alázatoskodásban és az angyalok
tisztelésében, amelyeket nem látott, olyakat tudakozván, ok nélkül
felfuvalkodván az ő testének értelmével. Kol 2:18
[3] Meglássátok, hogy
eme kicsinyek közül egyet is meg ne utáljatok; mert mondom néktek, hogy az ő
angyalaik a mennyekben mindenkor látják az én mennyei Atyám orcáját. Máté 18: 10.
[5] „Ti vagytok a világ
világossága. Nem rejtethetik el a hegyen épített város. Gyertyát sem azért
gyújtanak, hogy a véka alá, hanem hogy a gyertyatartóba tegyék és fényljék
mindazoknak, akik a házban vannak. Úgy fényljék a ti világosságtok az emberek
előtt, hogy lássák a ti jó cselekedeteiteket, és dicsőítsék a ti mennyei
Atyátokat.” Máté 5: 14 – 16.
[6] Az értelmesek pedig
fénylenek, mint az égnek fényessége; és akik sokakat az igazságra visznek,
miként a csillagok örökkön örökké. Dán 12: 3.
[7] Az a három férfiú
pedig: Sidrák, Misák és Abednégó, az égő, tüzes kemencébe esék megkötözve. Akkor
Nabukodonozor király megijedt és sietve felkele, szóla és monda az ő
tanácsosainak: Nem három férfiút veténk-é a tűz közepébe megkötözve? Felelének
és mondának a királynak: Bizonyára, oh király! Felele, és monda: Ímé, négy
férfiút látok szabadon járni a tűz közepében, és semmi sérelem sincs bennök, és
a negyediknek ábrázata olyan, mint valami istenek-fiáé. Dán 3: 23 – 25.
[9] „Mert nem járultatok
megtapintható hegyhez, és lángoló tűzhöz, és sűrű homályhoz, és sötétséghez, és
szélvészhez, és trombita harsogásához, és a mondásoknak szavához, melyet akik
hallottak, kérték, hogy ne intéztessék hozzájok szó; Mert nem bírták ki, ami
parancsolva volt: Még ha oktalan állat ér is a hegyhez, megköveztessék, vagy
nyillal lövettessék le; És oly rettenetes volt a látomány, hogy Mózes is mondá:
Megijedtem és remegek: Hanem járultatok Sion hegyéhez, és az élő Istennek
városához, a mennyei Jeruzsálemhez, és az angyalok ezreihez, Az elsőszülöttek
seregéhez és egyházához, akik be vannak írva a mennyekben, és mindenek
bírájához Istenhez, és a tökéletes igazak lelkeihez, És az újszövetség
közbenjárójához Jézushoz, és a meghintésnek véréhez, mely jobbat beszél, mint
az Ábel vére. Vigyázzatok, meg ne vessétek azt, aki szól; mert ha azok meg nem
menekültek, akik a földön szólót megvetették, sokkal kevésbbé mi, ha
elfordulunk attól, aki a mennyekből vagyon, Kinek szava akkor megrendítette a
földet, most pedig ígéretet tesz, mondván: Még egyszer megrázom nemcsak a
földet, hanem az eget is. Az a "még egyszer " pedig jelenti az
állhatatlan dolgoknak mint teremtményeknek megváltozását, hogy a rendíthetetlen
dolgok maradjanak meg.” Zsid 12:18 – 27.
[11] Jel 7: 14 – 15 és Jel 13: 6, ahol ez áll:
„Megnyitá azért az ő száját Isten ellen való káromlásra, hogy szidalmazza az ő
nevét és az ő sátorát, és azokat, akik a mennyben laknak.”