Igehirdető: Faust Gyula
Bibliaolvasás:
„Eszetekbe juttatom, testvéreim, az evangéliumot, amelyet hirdettem nektek,
amelyet be is fogadtatok, amelyben meg is maradtatok. 2Általa
üdvözültök is, ha megtartjátok úgy, ahogy én hirdettem is nektek, hacsak nem elhamarkodottan
lettetek hivőkké. 3Mert én elsősorban azt adtam át nektek, amit
én magam is kaptam; hogy tudniillik Krisztus meghalt a mi bűneinkért az Írások
szerint. 4Eltemették, és - ugyancsak az Írások szerint -
feltámadt a harmadik napon, 5és megjelent Kéfásnak, majd a
tizenkettőnek. 6Azután megjelent több, mint ötszáz testvérnek
egyszerre, akik közül a legtöbben még mindig élnek, néhányan azonban
elhunytak. 7Azután megjelent Jakabnak, majd valamennyi
apostolnak. 8Legutoljára pedig, mint egy torzszülöttnek,
megjelent nekem is. 9Mert én a legkisebb vagyok az apostolok
között, aki arra sem vagyok méltó, hogy apostolnak neveztessem, mert üldöztem
Isten egyházát. 10De Isten kegyelméből vagyok, ami vagyok, és
hozzám való kegyelme nem lett hiábavaló, sőt többet fáradoztam, mint ők
mindnyájan; de nem én, hanem az Istennek velem való kegyelme. 11Azért
akár én, akár ők: így prédikálunk, és ti így lettetek hívőkké.” 1Kor 15: 1-11
Alapige: „Ha pedig Krisztusról azt
hirdetjük, hogy feltámadt a halottak közül, hogyan mondhatják közületek
némelyek, hogy nincs halottak feltámadása? 13Hiszen ha nincs a
halottak feltámadása, akkor Krisztus sem támadt fel. 14Ha pedig
Krisztus nem támadt fel, akkor hiábavaló a mi igehirdetésünk, de hiábavaló a ti
hitetek is. 15Sőt Isten hamis tanúinak is bizonyulunk, mert
akkor Istennel szemben arról tanúskodtunk, hogy feltámasztotta a Krisztust,
akit azonban nem támasztott fel, ha csakugyan nem támadnak fel a halottak.16Mert
ha a halottak nem támadnak fel, Krisztus sem támadt fel. 17Ha
pedig Krisztus nem támadt fel, semmit sem ér a ti hitetek, még bűneitekben
vagytok. 18Sőt akkor azok is elvesztek, akik Krisztusban
hunytak el. 19Ha csak ebben az életben reménykedünk a
Krisztusban, minden embernél nyomorultabbak vagyunk. 20Ámde
Krisztus feltámadt a halottak közül, mint az elhunytak zsengéje.” 1Kor 15:
12-20.
A Korinthusban
közel kétezer évvel ezelőtt elhangzott prédikációt nem kell magyaráznom. Minden
egyes szó, magából Istenből merített ige, melyet vértanú apostolok és
gyülekezeti tagok pecsételtek meg a saját vérükkel és életükkel. Miért?
A válasz
talán az, amit Hamvas Bélával együtt én magam is mondok, hiszek és vallok.
„Ha az
igazságot bántják, nem tudom elviselni, személyemben vagyok érintve,- mondja
Hamvas Béla. Ha az igazságot támadják, nem magamat védem, hanem azt az
asszonyt, akibe szerelmes vagyok.[1]
Számára ugyanis „a filozófia nem tanítás, hanem (szerelmes) állapot;
filo – szófia. Szenvedélyesen szerelmesnek lenni Szófiába, aki a legszebb
asszony.”
Krisztus mindenkori vértanúinak a Krisztustest anyaszentegyház a
legszebb „asszony”, kinek védelméért semmi sem drága. Igazság, anyaszentegyház
és vértanúság elválaszthatatlan egységet alkotnak. Meg van írva:
„A Krisztus evangéliuma; (…) Istennek hatalma az, minden hívőnek
üdvösségére, zsidónak először meg görögnek. Mert az Istennek igazsága
jelentetik ki abban hitből hitbe, miképpen meg van írva: Az igaz ember pedig
hitből él.”[2]
A Rómaiakhoz írt levél szerint az evangélium az Isten igazsága és
egyben hatalma is! Alapigénkből pedig azt hallottuk, hogy az evangélium az,
hogy Krisztus az első zsengeképpen támadt fel a halottak közül az írások
szerint!
Mindazok
tehát, akik bármely oknál fogva ellene mondnak az evangéliumnak, az igazságok
igazságát változtatják hazugsággá. Az igazság tudni illik az, hogy Krisztus
első zsengeképpen támadt fel a halottak közül és a halát legyőző élő
Krisztusként jelent meg Kéfásnak, majd a tizenkettőnek, és a több mint ötszáz
tanítványnak. Külön jelent meg Jakabnak, az apostolok közül pedig legutoljára
magának Pálnak is. Nos, akik ellene mondanak e szent tanúknak, a Krisztusnak és
az ő tanúinak ártatlan vérét tapossák meg, mely vér szüntelenül az Istenhez
kiált. Nincs középút itt sem. Vagy személyes érintettségedben együtt kiáltasz e
szent vérrel Istenhez, vagy hitetlen tévelygőként rajta taposol, megtagadva az
evangéliumot, az Isten igazságát és hatalmát.
Mindezzel
csak azt mondom, hogy a halottak feltámadása, maga a feltámadás az igazságok
igazsága, amelyet ha bántanak, nem tudom elviselni, mert a személyemben
vagyok érintve.
Ugyanezzel az
érintettséggel kérdezi Pál: „Mi módon mondhatják közületek némelyek, hogy a
halottak nem támadnak fel?” Igen. Érezzük meg ebben a kérdésben a
legszemélyesebb érintettséget!
Létezik, hogy
az Isten hatalma által úgy, ahogyan azt Ő megígérte és meg is bizonyította a szeretett
meghaltjaink ne támadjanak fel, majd pedig halott önmagunk sem? Az Isten
evangéliuma szerint erre a kérdésre csak egy igaz felelet van, mégpedig az,
hogy lehetetlen, hogy az Istene hazudjon, a feltámadás tehát a leghatalmasabb
igazság.
Nos, ha azt
gondoltad volna, hogy ez valami új és modern felfogás, hogy nincs feltámadás,
akkor szembesülj azzal, hogy több mint kétezer éves. De mi lehet a gyökere és
indítéka ennek az ártatlan vért megtaposó Istentagadásnak? Van-e benne bármily
kicsiny értelem, vagy igazság? Lehet a valóság az, hogy nincs feltámadás?
Isten
kinyilatkoztatásának kősziklájára állva határozottan mondjuk Krisztussal és
vértanúival együtt, hogy a feltámadás tagadása nélkülöz minden értelmet és
világosságot, ezért pokolbéli sötétség és hazugság az.
Szentlélek
határozottan tanítja, hogy a feltámadás vér-tanúként történő megvallása a
keresztyének erőssége, ellenkezőleg a feltámadás bármilyen tagadása keresztyén
voltunk hiábavalóvá tétele, sőt minden embernél nyomorultabbak vagyunk. Ez
bizony erős figyelmeztetés! Mára oda jutottunk, hogy az ellenségeink a Napnál
világosabban látják azt, amit mi magunk nem akarunk tudomásul venni, azt tudni
illik, hogy keresztyén, azaz krisztust követő hitünk erejét megtagadva a Föld
kerekség minden embernél nyomorultabbak vagyunk.
Vizsgáljon
meg az Úr! Van- e élő közösséged az élő Krisztussal, mennyei Atyáddal és az
Urat követő testvéreiddel? Ha van, akkor a végtelenség felé tátongó
nyomorúságod egyetlen vigasztalója maga az Úr, de ha nincs élő közösséged,
szembesülj végre azzal, hogy minden embernél nyomorultabb vagy, és
hétmilliárdan készek a helyedre állni az életért és az üdvösségért tartó
versenyben!
Mit mond Pál
által az Úr Lelke? Ha keresztyénségünk, beleértve ezt az istentiszteletet is
csak a Földön eltöltött néhány percnek ad valamilyen értelmet, - ki - ki
gondoljon, amire akar – akkor hiábavaló a mi igehirdetésünk, tehát ez az
igehirdetés is. Hiábavaló az a hit is, hogy ez az erőtlen reformátusságunk,
vallásosságunk értékes. Nem az, Pál szerint is egyenesen hiábavaló. Csak
hitvalló reformátusságunknak van létjogosultsága!
Mit mond az
Úr a hiábavalóvá vált sóról? A só, amely az ízét veszti, semmire nem alkalmas,
ezért kidobják azt az utcára és az emberek eltapodják. Aki tehát megtapodja a
vértanúk Krisztus-bizonyságtételét a saját hitetlen életmódjával, azt előbb
vagy utóbb mások tapodják meg!
Nem tét
nélküli tehát a Vörösberényben történő református istentisztelet! Ha úgy
gondoltad, hogy a vörösberényi református istentisztelet ugyanúgy jelentőség
nélküli, mint mikor fent a magasban elszáll a fejed fölött egy madár, amelyet
legtöbbször észre sem veszel, akkor ezt nagyon rosszul gondoltad. Ennél csak az
rosszabb, hogy ennek a gondolkodásmódodnak megfelelően is cselekszel; figyelmen
kívül hagyod a megszentelt úrnapját és 100% -ig közömbös leszel. Mi lesz ebből?
Csak az, hogy mások is semmi számban fognak venni, mint a holtat, akitől többé
már semmit sem várnak, ezért leírják és az eltemettek közé számítják.
Szentlélek
bizonyságtétele nem a feltámadás megtagadásának következményével fejeződik be,
hanem azzal az örömhírrel, hogy Krisztus feltámadt, mégpedig, mint az
elhunytak, vagy a testben most és ezután meghalók zsengéje, ami annyit jelent,
hogy a feltámadás Krisztussal elkezdődött és nem ért véget, a folyamat nem
szakadt meg, a többi gabona is szüntelenül érlelődik a nagy aratás órájáig!
Számolj tehát bölcs emberként a feltámadás nagy aratásával!
Ünnepszentelésed
tétje tehát a meghozott választásod, hogy a hiábavalóság és a fölbe taposás,
vagy pedig az üdvözültek dicsőséges feltámadásának nagy aratásban akarsz
részesülni?
Halld hát az
evangéliumot! Krisztus feltámadt a halottak közül, éspedig mint az első zsenge!
Ámen.
x
[1] Hamvas Béla: A méhesben 5/2 rész. Rádiószínház,
Kosuth rádió 2017. április 25. 13: 06’. Rádióra alkalmazta és rendezte: Dániel
Ferenc (1997). http://hangtar.radio.hu/kossuth#!#2017-04-25
[2]
Róm 1:16-17