2014. január 13., hétfő

A hit nyugalmat kereső aggodalma, avagy ne aggodalmaskodj a holnap felől!

Bibliaolvasás: Máté 6: 25 - 34; 7: 7 – 11.
Alapige 1Mózes 15
Igehirdető: Faust Gyula
Szeretett testvéreim! Történetünkben Ábrahám a távoli jövőbe mutató holnap miatt aggodalmaskodott. Ábrahám szemszögéből tehát a holnap nem az ő testi egzisztenciáját jelentette, hanem az Isten neki adott ígéretének a megvalósulását. Amikor Móréh tölgyesénél sátorozott megjelent az Úr Ábrahámnak és ezt mondta: „A te magodnak adom ezt a földet!”[1]Amikor elvált Lót Ábrahámtól az Úr ismét szólt hozzá és ezt mondta: „Emeld fel szemeidet és tekints arról a helyről, ahol vagy északra, délre, keletre és nyugatra. Mind az egész földet, amelyet, neked adom és a te magodnak örökre. Olyanná teszem a te magodat, mint a földnek pora, hogyha valaki megszámolhatja a földnek porát, akkor a te magod is megszámlálható lesz. Kelj fel, járd be ez országot hosszában és széltében, - azaz vedd birtokba – mert neked adom azt.”[2]

Valamikor, amikor Ábrahám hetvenöt[3]és nyolcvanhat[4]éves kora között volt, ismét szólt az Úr hozzá. Egy különös látomásban érvelt Istennek Ábrahám a maga emberi állapotában. Az Úr azt mondta Ábrahámnak, hogy nagy a te jutalmad, ezen felül a pajzsod is vagyok, ne félj! Ábrahám akadékoskodva vitát nyitott és azt mondta, hogy mit ér nekem a nagy jutalom, ha örökös nélkül múlok el és minden örökségem a damaszkuszi Eliézeré lesz.[5] Ebből a heves párbeszédből megtudjuk, hogy Ábrahám az elkéső ígéret miatt aggódott, attól félt, hogy kiöregszik és magtalanul fog meghalni. Amitől pedig még inkább félt az, hogy az Isten személyesen neki tett ígérete semmisül meg, mert ez azt jelentené, hogy akkor nem Isten jelent meg neki, nem Ő beszélt vele, nem Ő ígérte meg az ígéret magját. Mindez együtt pedig azt jelenti, hogy Ábrahám egész élete, minden javával együtt is merő hiábavalóság és céltalan bolyongás.
Életem délén túl átérzem Ábrahám rettenetét, igazi aggodalmát. Többször is rám tör a félelem, hogy ez idáig hiába foglaltam a helyet az Úr szőlősében.[6] Nem az Úr szólt és nem Ő vezetett, ezért céltalan bolyongás, és értelem nélkül való kezem minden munkája. Azt kaptam, amit ítéletként még az Édenben mondott az Úr Ádámnak. Verítékezve fáradjál, de jó gyümölcs helyett tövist és bogáncsot adjon neked a föld. Ábrahám, irigylésre méltóan tehetős gazdag ember volt. Hatalmas nyájai voltak, szolgák nemzedékei vették körül, még egy kis magánhadserege is volt, ezen felül aranyban és ezüstben mért kincsei is. Mégis félt. Igaz ember volt, mint Jób,[7] mégis félt.[8]
Ebben a látomásban Ábrahám magára nézett és azonnal kétségbeesés kezdte kínozni. A napnál világosabban látta, hogy nem képes kipréselni magából az ígértet, amit már kétszer is megígért volt neki az Úr. Ez a látomásbeli vita azzal végződött, hogy az Úr megígérte Ábrahámnak, hogy az ő ágyéka magja lesz az ígéret magja, és minden ígéret örökségének örököse is! Isten kivitte őt a ragyogó csillagoktól hemzsegő szabad ég alá. Nézz föl és számold meg őket! Így lesz a te magod is! Ábrahámban Istennek ez a pedagógiája hitet gerjesztett, mert az igében ezt olvassuk: És Ábrahám hitt az Úrban; és azt beszámította neki igazságul. (1Mózes 15: 6.)
Ezt követően újabb párbeszédet nyitott Isten Ábrahámmal. Ismét elmondta, hogy nem hiába hozta ki őt Mezopotámiából, és nem cél nélkül vezette őt az ígéret földjére, hanem azért, hogy őt tegye egyetlen örökösévé!
Ábrahám, akinek hitét Isten igazságul számította be neki, szaván fogta az Urat és azonnal rákérdett a harmadszorra adott ígéretére: Miről tudom meg, hogy birtokba fogom venni, miről tudom meg, hogy én vagyok az egyetlen örökös? Szentlélek azt mondja, hogy itt a hit kért Istentől valami kézzelfoghatóbb bizonyítékot. A hit kérését és zörgetést Isten soha nem hagyja felelet nélkül. Ábrahámnak is válaszolt. Miről van itt szó? A hit nyugalmat kereső aggodalmáról! A csillagok olyan messze vannak tőlem, ez a föld az Eufrátesztől Egyiptom határáig számomra teljesen beláthatatlan, legalább olyan távol van tőlem, mint az égboltozat összes csillagja. Nem tudok velük kapcsolatot teremteni, rajtam kívül vannak, nem érzem a részemnek, mert nem úgy tartóznak hozzám, mint a testem valamely tagja. Egyetlen arasszal sem növelhetem meg termetem, ahogy egyetlen hajam szálát sem tehetem fehérré, sem feketévé, hogyan lehetek egymagam örököse egy egész világnak? Tedd megfoghatóvá a számomra a nekem adott ígéretedet! Ez a hit kérésének a lényege, a tartalma.
Azt várnánk, hogy a hit bizonyosságot és nyugalmat kereső félelmére és aggodalmára Isten valamilyen mennyei szárnyalással fog válaszolni. Nos, nem! Ha valami, amit ezen a világon a sajátunknak élünk meg, akkor az a félelem, a rettenet, a borzalom, az iszonyat, mely olyan, mint valami koromsötét tehetetlen zuhanás. A bűn miatti kiszolgáltatottságunk ez a sötétben való tehetetlen zuhanás!
Igencsak különös a mi mennyei Atyánk pedagógiája. Mondjátok? Hogyan válaszolt Isten a tanítványok három esztendőn át tartó bizonyosság és nyugalmat (sálom) kereső hitére? Angyalok keblén történő mennyei szárnyalással, vagy nagypéntek rettenetével? Igen! Az iszonyat szárnyán járó pusztító rettenettel válaszolt. Egyszülött szerelmes Fiát bűnné tette érettünk, hogy Általa és Benne ki-ki személyesen szembesüljön a saját bűn miatti tehetetlen sodródásával. Micsoda félelem örvény ragadta el a Krisztus keresztje köré gyűjtött világot?
A szemléletesség kedvéért képzeljük magunkat az Ábrahám helyében. Szinte egy egész napja azzal telt el, hogy az Úr elé vitt egy három esztendős üszőt, egy három esztendős kecskét és kost, egy gerlét és egy galambfiat. Ezek mindenikjét levágta, majd a galamb és a gerle kivételével ketté is vágta az állatokat és elhelyezte mindenik felet a másik fél átellenében két sorban. Ezt követően a naplementéig őrködött, hogy a húsra lecsapó keselyűket távol tartsa. Alkonyatkor Ábrahám mély álomba esett és azonnal sötétség, rémület és rettegés fogta el. Az Úr még semmit nem szólt, de Ábrahámot az ízeknek és velőknek megoszlásáig a sötétség és félelem járta át. E rémületnek sem okát, sem célját, sem forrását, sem irányát nem tudta Ábrahám. Ezt követően megszólalt az Úr és arról beszélt Ábrahámnak, hogy az unokáival kezdve, négy nemzedéken keresztül, négyszáz éven át rabszolgák lesznek az utódai egy olyan országban, amely nem az övék. Ábrahám azon az estén ízelítőt kapott abból a rettegésből és félelemből, amelyet a vérükben és húsukban az ő kései utódai élnek át az őket ért terror miatt. Izsák születéséig még tizennégy évnek kell eltelnie, de Ábrahám már átéli azt a rémületet, ami a kiterített téridő genetikai vonalán, Izsákon keresztül része az ő testének, lelkének és egész emberi valójának.
Mi ez a rémület? Két eleme is van. A bűn Istentől elszakító valóságossága és a Krisztus szenvedéseiből való részesülés!„Minden Istentől meggyőzött bűnösnek éreznie kell, hogy cselekedetei megérdemelt jutalmaként halál és ítélet vár reá, ezen semmivel, bármi tegyen is, a saját erőlködéséből semmit nem változtathat.”[9] Isten Ábrahámnak adott egyik válasza tehát a bűn valóságosságának a megtapasztalása volt. A bűn Istentől elválasztó valóságát Ábrahám még soha nem tapasztalta. Voltak fogalmai a gonoszságról, de személyébe vágóan a bűnnek rettentő valóságát még nem ismerte. A különös ebben az ismeretben az, hogy a bűnt az ő késői utódai kínszenvedéseiben érzi és éli át, mint rettegést, a saját testében, így osztózik a Szabadítóért való egyetemes kiáltásban, sőt minden Jézusért kiáltó embernek atyja lesz.
Isten Ábrahám üdvbizonyosságára adott másik válasza a kegyelem. Testvéreim! Soha semmilyen személyes tapasztalatunk nem volna a bennünket Istentől elszakító bűnösségünkről, ha Isten nem bocsátotta volna el testben az Ő Fiát. Isten Krisztusban az ember erkölcsi állapotának legmélyebb pontjára szállott alá, hogy e lealacsonyodás által az embert a boldogság legmagasabb fokára, a Vele való közösségbe emelje fel.[10] A fölemelt Krisztus emelte fel és tette láthatóvá a bűnt. A kereszthalálával tette számunkra megfoghatóvá, megtapasztalhatóvá azt a bűnt, ami elszakított Istentől és másként, az Isten testet öltő személyes beavatkozása nélkül, rejtve is maradt volna előttünk és alattomosan elveszített volna. Áldott az Isten és a mi Urunk Jézus Krisztusnak Atyja, mert megkegyelmezett nekünk. Krisztus beemelt bennünket a saját halálába, hogy rajta keresztül, mint egyetlen biztos úton vigyen át minket a halálból az életbe.[11] A mi Urunk ebben a poklokra való alászálló szolgálatában is az egyetlen Út, aki által Atyánkhoz járulunk, és aki által a bűnből és halálból üdvösségre jutunk.
Mi egymagunkban nem vagyunk arra képesek, hogy átmenjünk a halál sötét völgyén. Ábrahámot, bennünket Isten Fia a saját halálán keresztül vitt át a rettentő halálon, ahogy Ábrahámot is. A Zsidóhoz írt levélben azt olvassuk, hogy Ábrahám és sokan mások, noha „hit által jó bizonyságot nyertek, nem kapták meg az ígéretet”, mert „Isten mi felőlünk valami jobbról gondoskodott, hogy nélkülünk tökéletességre ne jussanak.”[12]Boruljunk le Istenünk nagy szabadítása előtt, mert bennünket Ábrahámmal együtt üdvözített és őt pedig velünk együtt!
Ábrahám félelme és rettegése lényegében ugyanaz a félelem és iszonyat, amit Jézus Krisztus vért verejtékezve élt át a Gecsemánéban. A vigasztalásnak Istene és Atyja tehát, szeretett barátját, Ábrahámot a félelem valóságán keresztül kapcsolta össze az ígéret magjával, Jézus Krisztussal, aki szűztől született, és aki Ábrahám kései utódai testében, az ábrahámi[13] származásukkal[14] dicsekvők gyilkos kezei[15] közt feszítetett kínhalálra. Nem tréfából, és nem hiába mondta Jézus, hogy Ábrahám látta az én napomat és örült![16] Örült, mert nem csak a Megváltó halálát látta, hanem a dicső feltámadást is.
Ez a különös történet azzal végződött, hogy Isten azon a napon szövetséget kötött Ábrahámmal. Egyes kommentárírók úgy vélik, hogy a szétvágott állatok szertartása a szövetségkötés szokásos módja volt. A szövetséges felek átmentek a kettévágott állatok közt és megesküdtek. Az üzenet csupán ennyi: „Így hasítsanak engem is ketté, ha nem tartom meg a szövetséget!”[17]Távol van ez tőlünk? Talán mégsem. Hol találkozunk a fogadalommal megerősített szövetségünkben hasonlóval? Ott, amikor ezt halljuk az igéből: „Aki méltatlanul eszi az Úr testét és issza az Úr poharát, ítéletet eszik és iszik, mivel nem becsüli meg az Úr testét.”[18]Amikor a Krisztus értünk megtört testéből részesülünk, mintegy az Ő megtöretésén vitetünk keresztül, és fogadalmat teszünk, ahogy Ábrahám idejében az emberek, de nem ám egyedül, mert velünk együtt Isten is átmegy Jézus Krisztus megtöretett testén és megesküszik. Magára esküszik,[19] hogy Jézus áldozatáért megbocsátott és üdvözített, mi pedig ezt az értünk való áldozatos szeretetét látva szánjuk oda életünket Urunknak, mint vőlegényének az eljegyzett menyasszony. Örök és szent szövetség ez!
A történetünkben bemutatott szövetség különössége az, hogy egyedül Istenről olvassuk azt, hogy az izzó parázzsal teli füstölő, vagy tüzes kemence és lobogó lángú fáklya képében átment a kettévágott állatok tetemei közt, Ábrahámról viszont nem. Mackintosh szerint „Izrael egész története van összefoglalva ebben a két képben, amely a kemence és a fáklya. Az első azokat a történelmi korszakokat tárja elénk, amelyekben Izrael szenvedéseken, megpróbáltatásokon ment keresztül; ilyen volt például az egyiptomi szolgaság (…). Olyan volt Izrael, mint aki (…) kemencén megy keresztül (5 Móz 4: 20; 1Kir 8: 51; És 48: 10.). A tüzes fáklyában pedig Izrael eseményekben gazdag történetének azokat a fénylő pontjait látjuk, ahol az Úr kegyelmesen jelent meg, hogy népe segítségére siessen, mint például az Egyiptomból való szabaduláskor (…).[20] Kálvin egyházértelmezésében és az idők teljessége felől nézve e látomás, e szövetségkötés kiterjeszthető[21] az idők kezdetétől az idők végezetéig gyűjtött egyetemes egyházra,[22] kinek feje Krisztus. A tüzes kemence a Krisztussal együtt szenvedő egyház képe, a lobogó fáklya pedig a Krisztussal együtt győzedelmeskedő egyház képe. Az egyetemes egyház e két jelképben tömörített üdvtörténetéről van tehát szó. Ebből, vagyis a váltság beteljesedése felől kiindulva ennek szövetségkötésnek második különlegessége az, hogy Isten, noha megtartotta az Ábrahámnak tett esküjét, az idők teljességében mégsem kerülte el a kettévágatást, hanem amikor Isten Fia kiszenvedett a keresztfán, fizikai testében ugyan nem, de valójában ott mégis megszakadt és kettéhasíttatott. A dárdával átdöfött szívével nemcsak a templom szentélyét elválasztó kárpit hasadt ketté, hanem az Ő valóságos emberi és isteni lénye is, és mindezekkel együtt a mennyei Atya szíve is. Pál apostol pedig ennél is tovább megy, amikor azt mondja, hogy a Krisztus keresztfán megszakadt életével együtt mi is meghaltunk, azaz kettéhasítattunk. Isten pontosan e mindeneket meghasító, világosságot sötétségtől elválasztó üdvözítő szerelme által vitte véghez nekünk tett, és az esküjével megerősített ígéretét; Atyánk megváltva teremtett ujjá bennünket! Sőt azt is tanítja Pál, hogy az egyház, mint Krisztus teste, betölti, ami híja van a Krisztus szenvedésének.[23] Így az igaz egyház ismérve az evangélium és a sákramentumok szolgálata, az egyházfegyelem gyakorlatán túl a Krisztussal való együttszenvedés is.
Szeretett testvérem! Bizonyosságot akarsz? Akkor hagynod kell, hogy átjárjon a Krisztus félelme és rettenete. Bizonyosságot akarsz? Hagynod, sőt kérned kell, hogy Krisztus halálkiáltása leleplezze benned is az Istentől elválasztó bűnt. Senki, aki üdvbizonyosságot akar, nem spórolhatja meg a Vigasztaló Szentlélek azon hármas munkáját, mely által Isten a fiaivá teremt. Jézus mondja: „De én az igazat mondom néktek: Jobb néktek, hogy én elmenjek: mert ha el nem megyek, nem jő el hozzátok a Vigasztaló: ha pedig elmegyek, elküldöm azt ti hozzátok. És az, mikor eljön, megfeddi a világot bűn, igazság és ítélet tekintetében: Bűn tekintetében, hogy nem hisznek én bennem; És igazság tekintetében, hogy én az én Atyámhoz megyek, és többé nem láttok engem; Ítélet tekintetében pedig, hogy e világnak fejedelme megítéltetett.”[24]
Bizonyosságot akarsz? Azt kérdezed Istentől, hogy honnan tudhatom meg, hogy a mennyország örököse vagyok? Onnan, hogy a hit összekapcsol a megfeszített Krisztussal. Nem spórolhatod meg tehát a halálában részesülő izzó fájdalmat,[25] csak ezután részesülhetsz feltámadásának erejéből is, hogy Krisztus jó illata[26] légy e világon.
Legyen kedves Atyánk előtt üdvbizonyosságért való sóhajtozásunk, kiáltásunk, hozzá emelt imádságunk és adja meg kegyelméből, hogy meglássuk Krisztust és minden körülmény közt az Ő üdvözített tanúbizonyságai legyünk! Ámen.



[1] 1Mózes 12: 7.
[2] 1 Mózes 13: 14-17.
[3] 1 Mózes 12: 4.
[4] 1 Mózes 16: 16.
[5] 1Mózes 15: 3.
[6] És monda a vincellérnek: Ímé három esztendeje járok gyümölcsöt keresni e fügefán, és nem találok: vágd ki azt; miért foglalja a földet is hiába? Luk 13: 7.
[7] Vala Úz földén egy ember, akinek Jób vala a neve. Ez az ember feddhetetlen, igaz, istenfélő vala és bűn-gyűlölő. Jób 1: 1.
[8] Mert amitől remegve remegtem, az jöve reám, és amitől rettegtem, az esék rajtam. Jób 3: 25.
[9] C. H. Mackintosh: Elmélkedések Mózes 1. 2. 3. könyvéről, Evangéliumi iratmisszió. o. 40.
[10] C. H. Mackintosh: Elmélkedések Mótes 1. 2. 3. könyvéről, Evangéliumi iratmisszió. o. 95.
[11] Bizony, bizony mondom néktek, hogy aki az én beszédemet hallja és hisz annak, aki engem elbocsátott, örök élete van; és nem megy a kárhozatra, hanem általment a halálból az életre. Ján 5: 24.
[12] Zsid 11:39 - 40
[13] Felelének és mondának néki: A mi atyánk Ábrahám. Monda nékik Jézus: Ha Ábrahám gyermekei volnátok, az Ábrahám dolgait cselekednétek. Ámde meg akartok engem ölni, olyan embert, aki az igazságot beszéltem néktek, amelyet az Istentől hallottam. Ábrahám ezt nem cselekedte. Ján 8: 39- 40.
[14] És ne gondoljátok, hogy így szólhattok magatokban: Ábrahám a mi atyánk! Mert mondom néktek, hogy Isten eme kövekből is támaszthat fiakat Ábrahámnak. Máté 3: 9.
[15] Azt, aki Istennek elvégezett tanácsából és rendeléséből adatott [halálra], megragadván, gonosz kezeitekkel keresztfára feszítve megölétek: (…). Apcs 2: 23.
[16] Ábrahám a ti atyátok örvendezett, hogy meglátja az én napomat; látta is, és örült. Ján 8: 56.
[17] Lábjegyzet in Biblia Egyszerű fordítás, Biblialiga Nemzetközi, World Bible Translation Center 2012-2013, o. 12.
[18] Mert aki méltatlanul eszik és iszik, ítéletet eszik és iszik magának, mivelhogy nem becsüli meg az Úrnak testét. 1Kor 11: 29.
[19] Mert az Isten, mikor ígéretet tett Ábrahámnak, mivelhogy nem esküdhetett nagyobbra, önmagára esküdött. Zsid 6: 13.
[20] C. H. Mackintosh: Elmélkedések Mótes 1.2.3. könyvéről, Evangéliumi iratmisszió. o. 99.
[21] „Ezt az alapelvet, - mondja Mackintosh – nemcsak Isten népére, mint egészre alkalmazhatjuk, nagyszerűen illik az egyes emberre is!” 99. oldal.
[22] Heidelbergi Káté 54. kérdés-felelete. Mit hiszel az egyetemes keresztyén Anyaszentegyházról? Hiszem, hogy Isten Fia a világ kezdetétől a világ végezetéig az egész emberi nemzetségből Szentlelke és igéje által az igaz hitben megegyező, örök életre elválasztott gyülekezetet gyűjt magának, ezt oltalmazza és megtartja. Hiszem, hogy ennek a gyülekezetnek és is élő tagja vagyok, és mindörökké az is maradok.” Vö. Patay Lajos: Kálvin János valláspedagógiája, Theológiai tanulmányok 45. szám. (Különlenyomat a Theológiai Szemle XI. évf. 1-4. számából. Kiadja: az Országos Református Lelkészegyesület) Debrecen 1935. o. 93-94.
[23]Most örülök a ti érettetek való szenvedéseimnek, és a magam részéről betöltöm ami híja van a Krisztus szenvedéseinek az én testemben az Ő testéért, ami az egyház; (…).”Kol 1: 24.
[24] Ján 16: 7 – 11.
[25] „(…) Vissza ne riadjunk Mesterünk poharától és keresztségétől (Mk 10: 39). Ne beszéljünk nagy hangon azokról az áldásokról, amelyeket keresztje által nyertünk, ha ugyanakkor visszautasítjuk azt a megvetettséget, amely szintén vele jár a kereszttel. Meg kell nyugodnunk abban, hogy Krisztus királysága felé vezető útra nem süt a világ kegyének napsugara, nincs a virágzó jólét rózsáival behintve.”Machintosh, 98. o.
[26] Ef 5: 2. és 2Kor 2: 15. „Mert Krisztus jó illatja vagyunk Istennek, mind az üdvözülők, mind az elkárhozók között;(…).”