2014. április 2., szerda

Azzal a vigasztalással, amellyel Isten vigasztal minket

Alapige: Áldott az Isten és a mi Urunk Jézus Krisztusnak Atyja, az irgalmasságnak atyja és minden vigasztalásnak Istene; Aki megvigasztal minket minden nyomorúságunkban, hogy mi is megvigasztalhassunk bármely nyomorúságba [esteket] azzal a vigasztalással, amellyel Isten vigasztal minket. Mert amint bőséggel kijutott nekünk a Krisztus szenvedéseiből, úgy bőséges a mi vigasztalásunk is Krisztus által. De akár nyomorgattatunk, a ti vigasztalástokért és üdvösségetekért [van az], mely hathatós ugyanazon szenvedések elviselésére, amelyeket mi is szenvedünk; akár megvigasztaltatunk a ti vigasztalástokért és üdvösségetekért [van az]. És a mi reménységünk erős felőletek. 2Kor 1: 3 – 4

Bibliaolvasás: Dániel 3: 1- 29
Igehirdető: Faust Gyula
Ebben a két újszövetségi igében ötször fordul elő ez a szó, hogy vigasztalás.
·      A mi Urunk Jézus Krisztusnak Atyja, aki a mi Atyánk is; minden vigasztalásnak Istene.
·      Ő az, aki minden nyomorúságunkban megvigasztal.
·      Ezt követően, a megvigasztalásával bennünket is vigasztalókká tesz.
·      Olyan vigasztalók leszünk, akik bármely nyomorúságban lévőket meg tudunk vigasztalni.
·      Azzal a vigasztalással, amellyel az Isten vigasztal minket.
Halljuk! Az Isten vigasztal minket. Ezt azt jelenti, hogy mennyei Atyánk nem szűnik meg Vígaszalónk lenni, Ő mindig vígasztal! Pál, amikor mindezt megírja a Korinthusbelieknek egy rettenetes megpróbáltatáson van túl. Ezt így olvassuk:
 „Mert nem akarjuk, hogy ne tudjatok atyámfiai a mi nyomorúságunk felől, amely Ázsiában esett rajtunk, hogy felette igen, erőnk felett megterheltettünk, úgy hogy életünk felől is kétségben valánk: Sőt magunk is halálra szántuk magunkat, hogy ne bizakodnánk mi magunkban, hanem Istenben, aki feltámasztja a holtakat: Aki ilyen nagy halálból megszabadított és szabadít minket: akiben reménykedünk, hogy ezután is meg fog szabadítani; Velünk együtt munkálkodván ti is az értünk való könyörgésben, hogy a sokak által nekünk adatott kegyelmi ajándék sokak által háláltassék meg mi értünk.”[1]
Mit mond Pál? Akkor és csakis akkor töltötte be őt az Isten minden értelmet felülmúló békessége és vigasztalása, amikor az őt, őket szorongató nyomorúságban már az életükről is lemondtak. Letették lelküket Krisztus Urunk kezébe és már nem érdekelte őket, hogy jön a szabadítás vagy sem. Istennek békessége fölszabadította őket a kínhalál vállalására, és amikor így voltak készen, Isten úgy döntött, hogy megszabadítja és visszaadja őket a gyülekezetnek.
Pontosan ezt élte át Dániel is három barátjával együtt ott Babilonban. Ezt mondták az őket fenyegető királynak. Ha Isten, aki meg tud szabadítani kezedből, ha úgy döntene is, hogy nem szabadít meg, akkor sem borulunk le a nagy állókép előtt. Így mentek a tüzes kemencébe. Ott várt rájuk az Úr! A hittel vállalt engedelmességben előttük járt és várt rájuk! Ilyen az Isten vigasztalása!
Pál azt is mondja, hogy Isten megváltott és újszövetségi népének a sorsában nem történik semmi véletlenül, az Isten akaratán kívül. Az igében ezt így olvassuk:
„Mert amint bőséggel kijutott nekünk a Krisztus szenvedéseiből, úgy bőséges a mi vigasztalásunk is Krisztus által. De akár nyomorgattatunk, a ti vigasztalástokért és üdvösségetekért [van az], mely hathatós ugyanazon szenvedések elviselésére, amelyeket mi is szenvedünk; akár megvigasztaltatunk a ti vigasztalástokért és üdvösségetekért [van az].
Két dolgot jelent ki itt. Az egyik, hogy szenvedéseink Krisztus szenvedéseinek része! A második, hogy kinek-kinek a szenvedése azért van, hogy a kapott vigasztalásból az egész közösség, az egész egyetemes egyház részesüljön! Ez a vigasztalás nem ember műve! Szentlélekisten tesz bennünket egymás vigasztalóivá.
Sokan és sokféleképpen kérdezik, hogy miért nekem kell így szenvednem? Mit követtem el? Miért büntet az Isten? Nos Isten se nem büntet, se nem gyötör senkit, hanem ahogy hallottuk, Ő szüntelenül vigasztal. Bármi történik, Mindenható Urunk velünk van. Láttuk, hogy különösen akkor van velünk, amikor hittel elfogadjuk, hogy ha meg kell is halnunk, akkor is csak Krisztusnak engedelmeskedünk. Akkor Isten eldönti, hogy megszabadít és megvigasztal, vagy megvigasztal, és vértanúként magához ölel. Bárhogyan dönt is, Ő vigasztal!
Krisztus meg akar tanítani arra, hogy gyülekezetként és keresztyén hívőként való szenvedéseink a Krisztus Jézus szenvedései. Isten üdvözítő bölcsessége volt az, hogy Krisztus beemelt a saját szenvedéseibe bennünket. Bőséggel kijutott nekünk a Krisztus szenvedéseiből, - mondja Pál. Nincs senki az egyházban, aki ne kapott volna részt a Krisztus szenvedéseiből! Nem részesülhetünk Krisztus feltámadásából, csak akkor, ha előbb részesültünk a szenvedéseiből. Szenvedés és halál, vigasztalás és feltámadás számunkra egy csomagban van! Nem mi választottuk ezt, Atyánk üdvözítő bölcsessége rendelkezett így!
Adjuk oda tehát önmagunkat mennyei Atyánknak, hogy Ő tegyen bennünket egymás vigasztalóivá, mert „akár nyomorgattatunk, a ti vigasztalástokért és üdvösségetekért [van az], mely hathatós ugyanazon szenvedések elviselésére, amelyeket mi is szenvedünk; akár megvigasztaltatunk a ti vigasztalástokért és üdvösségetekért [van az].”
Római katolikus sorstársaink olyan szépen fogalmazzák meg az életüket ért próbákat, szenvedéseket. Ezt mondják: Felajánljuk az Úrnak! Szenvedő önmagukat adják oda Krisztusnak. Ez azt jelenti, hogy „itt vagyok, rendelkezz velem jóban és rosszban! Tanuljuk hát meg, hogy a bennünket ért szenvedések, nem a mi szenvedésünk, nem a saját tulajdonunk, hanem az Úré. Miért csavarjuk magunkra a szenvedéseinket, mint a feltámasztott Lázár történetében a halottra a gyolcstekercset? Jézus akkor is azt parancsolta, hogy oldozzátok el őt, és Jézus most is ezt parancsolja, ne csavard magadra szenvedésed halotti leplét, add nekem, - mondja az Úr, - engedd, hogy leoldozzam rólad! Azt is megmondja, hogy hol oldozza le rólunk az Úr a szenvedéseinket. Egyfelől azt mondja, hogy minden az egymás megvigasztalása céljából van, másfelől pedig így folytatja:
Velünk együtt munkálkodván ti is az értünk való könyörgésben, hogy a sokak által nekünk adatott kegyelmi ajándék sokak által háláltassék meg mi értünk.”[2]
A gyülekezetben Isten minden munkájáért a könyörgésekben és hálaadásokban együttműködés van. A megvigasztalás ebben az együttműködésben lesz hathatós gyógyító erő! Ezt megismerve, jöjjetek, adjunk hálát Istennek, minden szabadításáért és vigasztalásáért: Könyörögjünk! Ámen.



[1] 2Kor 1: 8-11
[2] 2Kor 1: 11