2014. május 11., vasárnap

Az Úr keze, mint Krisztust hitelesítő pecsét *


Igehirdető: Faust Gyula
Köszöntés:   Messzünnen [is] megjelent nekem az Úr, mert örökkévaló szeretettel szerettelek téged, azért terjesztettem reád az én irgalmasságomat. Újra felépítelek téged, és felépülsz, oh Izrael leánya. Jer 31: 3 – 4.
Alapige: Zsolt 139: 1 – 6.
Bibliaolvasás: Jelenések 1: 9 – 18.
Mi tölti be embervoltodat, amikor ezt hallod:
„Hagyd, hogy szavaim elérjenek  (…). Hagyd, hogy szavaim simogassanak (…). Hagyd, hogy szavaim fáklyavivőként eljussanak hozzád,  és ha kész vagy befogadni őket,  érezni fogod, ahogy átölelnek belül.”[i]


„Minden oldalról körülfogtál, kezedet rajtam tartod” mondta zsoltáros, amikor tetten érte magában a benne munkálkodó Igét és kellemetes vendégként még marasztalni akarta. Különös érzéssel tölt el a tudat, hogy Isten, aki engem Krisztusban szeret minden oldalról körülfogott. Az ünnepi főfogást zöld levelekkel, színes, zamatos és illatozó gyümölcsökkel díszítve helyezik az asztalra. A katarzist hozó művészetekben, amilyen a színjátszás, egy jó regény és a vers is, egymásba fonódó cselekmények és színes történések gyűrűje juttatja célba az üzenetet. A zeneműben a szívet-lelket megdobogtató hangcsokrot a vibráló vonók, trillázó furulyák és fuvolák, a pörgő dobok, az eget megcélzó rézfúvósok, a sűrűn csattogó cintányérok színes hangkörete fogja körül. A gyémántot egy nyakéken, egy gyűrűn, vagy fülbevalón fogják körül szín tiszta aranyban, hogy viselője dicsőségét hirdesse. A prófétaság Lelke ez alkalommal nem erről szól, hiszen az ékszerként ragyogó követ csak egyetlen arra speciálisan elkészítet részén fogják körül, hogy rögzíthessék. De így vagyunk a művészetekkel is. A zene, ami a művészetek közt talán a legjobban képes átjárni a lelkünket, nem képes emberi valónk oly mélységeibe és rejtelmeibe elhatni, ahova csak az Úr hangja és Szentlélekkel teljes Igéje. Az Isten erejével és szent jelenlétével töltekezett Ige, mint kétélű kard, eljut oda, ahova az író, a költő, a zeneszerző és a művek előadói, a szobrász, a festő, az ékszerkészítő, a mesterszakács és még a prédikátor sem képes eljutni; a te létezésed középpontjába, forrásába, oda, ahol csak te vagy és üdvözítő Istened!
Itt és most, amikor ezt hallod, hogy „Minden oldalról körülfogtál, kezedet rajtam tartod,”(Zsolt 139: 5) pontosan erről van szó!
Kérdésem, hogy miként fogott egészen körül az Úr? Ha pedig körülfogott, miért, vagy hogyan tartja rajtam a kezét? Ezenfelül pedig még szemmel is tart,[ii] de nem ám csak tér-idői mozgásomat követi, hanem még a gondolataimat is, a nyelvemre formálódó szavaimat, beszédemet is. Az Úr követi az egész mozgásban lévő, vagyis a megszülető és meghaló érzésvilágomat.
Csendesedj hát el, hogy a kérdések a te kérdéseid legyenek! Hadd tudatosuljon benned a téged követő Úr!
Amennyiben jól kérdeztem, illetve kérdeztük Őt, akkor most Isten azt válaszolja, hogy nem a kezével fogott bennünket minden oldalról körül. Éppen ezért hangsúlyozza, hogy „kezét rajtam,” azaz személyesen rajtad és rajtam tartja, mert ha úgy mond, keze, mint Krisztus Jézust hitelesítő pecsét nem lenne rajtam, akkor semmi nem lenne, amiből Jézusra és a mennyei Atyára tudnék következtetni.
Így volt ezzel János is ott a Pátmosz szigetén. Apropó, a szigetállapot is már egy körülfogott állapot, aminek csak fokozata a Jézus nevéért való üldöztetés, az ebből következő különféle szenvedések és az állandó halál-közeli lét. János tehát, amikor megfordult, hogy lássa is a morajló vízesés hangján hozzá beszélő hangot, akkor valami Ember fiához hasonlót látott hosszú palástban, mellén aranyövvel, kinek feje és haja vakító fehér volt, szeme tűzláng, lába kemencében izzó érc, aki hét gyertyatartóközt állt előtte, úgy is mondhatnám, hogy hét arany világító gyertyatartó fogta őt körül. Az izzó, világító, ragyogó és fülsüketítő MEGKÖZELÍTHETETLEN a jobb kezében hét csillagot tartott, szájából kétélű éles kard jött ki, tekintete pedig olyan volt, mint a teljes erejében tüzelő napé. Amikor tehát János így látta meg Őt, halottként rogyott össze lábainál. Az erőktől és dicsőségektől körülfogott Krisztus teljesen ismeretlen és idegen lett volna a lábaihoz holtként összeomlott Jánosnak, ha nem nyújtotta volna ki jobbját, hogy rá helyezze. De az Úr ő rajta tartotta a kezét. Ez az érintés párosult Jánosban azzal az igével, hogy „Ne félj! Én vagyok (…)! A hang és a Szó pedig párosult az „Én vagyok, az első és az utolsó!”(Jelenések 1: 17) És az Élő, pedig halott voltam, és íme élek örökkön örökké. Az Ámen,[iii]akinél vannak a pokolnak és a halálnak kulcsai.”[iv]tartalmat hordozó érintéssel, amely át, meg átjárta János teljes emberi valóját. János az Úrnak ebből a rajta tartott kezéből és igeként hozzá beszélő kézből következtetett Krisztusra és ismerte fel benne szeretett Jézusát.
Megfeszítéssel, szenvedésekkel, halállal, feltámadással és dicsőségekkel körülfogott Urunk, aki Mindenható, sokféleképpen fog körül, zár körül bennünket is. Körülzártságainkban  nem ismerünk rá, a hangjára, a tekintetére, a mosolyára, egyetlen jézusi vonására sem. Teljesen körülfogott állapotunkban lehetetlen, hogy ne holtként omoljunk Krisztus Urunk lábaihoz. Senki nem kívánja ezt az összeomlást, Urunk jelenlétében mégis, pontosan ez történik velünk is, bennünk. Bizony tudatosul bennünk, hogy „jaj elvesztem!” „Jaj nekem, elvesztem, mivel tisztátalan ajkú vagyok és tisztátalan ajkú nép közt lakom: hisz a királyt, a seregeknek Urát látják szemeim!”[v]
A körülzártságot és az összeomlást mindenki személyesen éli meg, ahogy Jézus érintését is. Annyi mindent meg tudunk nevezni, amiről pontosan tudjuk, hogy teljesen körülzár. Jónás például tudta, hogy összecsaptak felette a tenger hullámai és egy hatalmas cet gyomra zárta körül őt a viszonyítási pont nélküli koromsötét mélyben.
Teljesen körül zár egy betegség, egy gyász, az egzisztenciális ellehetetlenülés, egy kiszolgáltatott állapot, a haláltudat, a bűn és az önmarcangoló bűnösségtudat, vagy éppenséggel maga a halál. Minden, amit kiúttalanságként, vagy az út végeként élünk meg, a teljes körülzártsággal azonos. Nem ismerjük fel benne Krisztust, semmiből nem következtetünk rá. A Krisztust hitelesítő pecsétje[vi]nélküli körülzártság a legrettenetesebb ítélet, de ha az Úr bármely körülzártságomban rajtam tartja a kezét, még ha maga a pokol is az a körülzártság, az is nevelő kegyelem, dicsőséges oltalom és áldott élet.
Mi tehát az Úr hitelesítő pecsétje? A hit-bizalmat felgerjesztő Szentlélekkel teljes Ige, a Szó és a Hang, mely egy és elválaszthatatlan Krisztus érintésével! Jézus számára Atyja érintése abban testesült meg, hogy harmadnap feltámasztotta Őt. A smirnabeli gyülekezet számára pedig az Úr érintése ebben az igében történt meg:
„Semmit ne félj azoktól, amiket szenvedned kell: Íme a Sátán egynéhányat ti közületek a tömlöcbe fog vetni, hogy megpróbáltassatok; és lesz tíz napig való nyomorúságtok. Légy hív mind halálig, és neked adom az életnek koronáját. Akinek van füle, hallja, mit mond a Lélek a gyülekezeteknek. Aki győz, annak nem árt a második halál.” Jel 2: 10 – 11.
Most és itt mennyei Atyánk jobbja nyúl felénk, ahogy a smirnabeli gyülekezethez is. Ige-keze megérint és szól: „Ne félj! Én vagyok (…)! Jézus vagyok, akivel az életedben először találkoztál. Megváltód és Üdvözítőd vagyok. Én vagyok Jézus, akit körülfogott a bűn és a világ minden gyűlölete; az emberek minden betegsége. Az Olajfák hegyén körülzárta a halálfélelem és a Golgotán a kereszthalál, majd a sír. A körülzárt Krisztus mondja: „Ne félj a föléd tornyosuló hullámoktól és lángoktól sem. A víz nem sodor el, a tűz pedig nem emészt el! Megváltva teremtő alkotód és megtartód vagyok, aki a neved hívtalak; Enyém vagy,[vii]mert öröktől fogva kiválasztottalak.[viii] Szeretlek.”[ix]Ámen.
Áldás:   Íme, áldásul volt nekem a nagy keserűség, és Te szeretettel kivontad lelkemet a pusztulásnak verméből, mert hátad mögé vetetted minden bűneimet! Mert nem a sír dicsőít Téged, és nem a halál magasztal Téged, hűségedre nem a sírverembe szállók várnak! Ki él, ki él, csak az dicsőít Téged, mint ma én! Az atya a fiaknak hirdeti hűségedet! Az Úr szabadított meg engemet; azért énekeljük énekeimet éltünk minden napjaiban az Úrnak házában! Ézs 38: 17 – 20.



* Hiszen szól az Isten így is meg úgy is, de az emberek nem törődnek vele. Álomban, éjszakai látomásban, amikor mély álomba merül az ember, vagy a fekvőhelyén szendereg, akkor ad kijelentést az embernek, és intelmeit pecsétjével hitelesíti. Jób 33: 14 – 16.

[ii] Mert ő szemmel tartja az ember útját, és látja minden lépését. Nincs az a sötétség és az a sűrű homály, ahol elrejtőzhetnének a gonosztevők. Jób 34: 21 – 22.
[iii]   Vö.: „A laodiceabeli gyülekezet angyalának is írd meg: Ezt mondja az Ámen, a hű és igaz bizonyság, az Isten teremtésének kezdete: (…)” Jel 3: 14. Itt az Ámen, a Krisztus neve!
[iv] Jelenések 1: 18.
[v] Ézsaiás 6: 5.
[vi] Hiszen szól az Isten így is meg úgy is, de az emberek nem törődnek vele. Álomban, éjszakai látomásban, amikor mély álomba merül az ember, vagy a fekvőhelyén szendereg, akkor ad kijelentést az embernek, és intelmeit pecsétjével hitelesíti. Jób 33: 14 – 16.
[vii]  És most, oh Jákob, így szól az Úr, a te Teremtőd, és a te alkotód, Izrael: Ne félj, mert megváltottalak, neveden hívtalak téged, enyém vagy! Mikor vízen mégy át, én veled vagyok, és ha folyókon, azok el nem borítnak, ha tűzben jársz, nem égsz meg, és a láng meg nem perzsel téged. Mert én vagyok az Úr, a te Istened, Izraelnek Szentje, a te megtartód (…).Ézs 43:1 – 3.
[viii] Aszerint, amint magának kiválasztott minket Ő benne a világ teremtetése előtt, hogy legyünk mi szentek és feddhetetlenek Ő előtte szeretet által, Eleve elhatározván, hogy minket a maga fiaivá fogad Jézus Krisztus által az Ő akaratának jó kedve szerint, Kegyelme dicsőségének magasztalására, amellyel megajándékozott minket ama Szerelmesben, Akiben van a mi váltságunk az Ő vére által, a bűnöknek bocsánata az Ő kegyelmének gazdagsága szerint. Ef 1: 4 – 7.
[ix]   Az én szolgámért, Jákobért, és elválasztott Izraelemért neveden hívtalak el, szeretettel szólítálak, noha nem ismerél. Én vagyok az Úr és több nincs, rajtam kívül nincs Isten! Ézs 45: 4 – 5.



[i] Hiszen szól az Isten így is meg úgy is, de az emberek nem törődnek vele. Álomban, éjszakai látomásban, amikor mély álomba merül az ember, vagy a fekvőhelyén szendereg, akkor ad kijelentést az embernek, és intelmeit pecsétjével hitelesíti. Jób 33: 14 – 16.