Bibliaolvasás: Zsolt 27. Alapige:
1Kir. 17, 8-24
Énekek:
77: 1-2; 38: 1 és 4; 459.
Mennyei Atyánk vigasztalása Illés
próféta által szól, aki Izrael történelmének egyik legválságosabb idejében élt.
Mi is kibírhatatlanul válságos időben élünk.
Illéssel kapcsolatosan elég most
azt mondanom, hogy akkor a bűn miatt az országban három és fél évig tartó éhínség
pusztított, Illésre pedig istenfélelméért vérdíjat tűztek ki, ezért külföldre
kellett menekülnie. Isten egy Szidónhoz tartozó kis faluban akarta őt elrejteni
és róla gondoskodni. Ezt mondta neki az Úr:
-
„Megparancsoltam ott egy özvegyasszonynak, hogy
gondoskodjék rólad.”
Ha csak eddig olvastuk volna el
az igét, azt gondolnánk, hogy egy tehetős asszonyról van szó, aki férjétől
hatalmas vagyont örökölt és éppen nincs mit tegyen az örökségével. De kiderült,
hogy nincs így. Az kell gondoskodjék az Úr szolgájáról, aki maga is gondoskodásra,
segítségre szorult! Milyen abszurd gondviselés ez!
Illés mit sem tudva az özvegy
állapotáról az Úr szavában bízva elindul. Engedelmeskedik, anélkül, hogy értené
Istent. Az Isten egyetlen emberét sem az értés, hanem az engedelmesség tette az
Isten emberévé, azaz prófétává.
Illésnek tehát nem volt semmilye,
még az Úr megértése sem, csak az Úr iránti bizalmat a szívben felgerjesztő
Beszéd, az Isten hívó és küldő Igéje, a Szó, mely kezdetben a nem létből hívta
létre a szemeink elé táruló világot, s benne az embert. Ha nem hisz Illés a
Szónak és nem indul el a küldő hívásra, ha ott marad a minden tekintetben
kiszáradt Izraelben, elhagyatottan magára maradt volna és elveszett volna.
Isten a pogányokhoz küldte el őt,
kezdetben egyetlen egy pogányhoz, egy özvegyasszonyhoz. Az egész népet, egy
országot, sőt a világmindenséget megtartani rendelt Igét Az Úr a világteremtő
IGÉT Illés személyében egyetlen asszonyhoz küldte el, ahogy karácsonykor is
tette, a názáreti szűzzel.
Ez most is így van, azzal a
különbséggel, hogy most ez az egyetlenegy ember te magad lehetsz testvérem,
vagy én, akik halljuk az Urat. Ezt kérdezed:
-
Miért éppen téged, vagy miért éppen engem választott ki
az Isten erre a próbára?
Azért, mert Isten könyörülete
keresi azt, akin könyörülhet, és Ő, akkor, abban a pogány óceánban, éppen arra
az egyetlen nincstelen özvegyasszonyra talált rá, őt találta alkalmasnak,
akinek csak egy marék lisztje és egy pogácsára való olaja volt a korsó alján,
egyetlen napra, egészen pontosan csak arra a bizonyos egy napra való élelme.
Szeretett testvérem! Mennyi
liszted és olajad van? Szerinted hány napra való életed
van? Nézz jól a lelki vékádba és vizsgáld meg jól lelki olajos korsódat is.
Vajon tele van, vagy szinte üres? Fiatalon úgy képzeljük, hogy mire megöregszünk
tele lesz életünk edénye mindenféle testi és lelki javakkal és azt odaadjuk majd
annak, akit a legjobban szeretünk. Aztán eljön a nap, hamarabb, mint
gondolnánk, amikor tudjuk, hogy még az óráink is meg vannak számolva és akkor
életünk edényének az aljára nézünk; a semmi nem sok, mert csak azt találjuk
benne. Ez az érzés, tapasztalat és felismerés késztet a következő kiáltásara:
-
„Halld meg, URam, hangomat, hívlak! Irgalmazz
nekem, és hallgass meg engem! Szívemben hallom, hogy azt mondod: Az én arcomat
keressétek! A te arcodat keresem, ó, URam! Ne rejtsd el előlem arcodat, ne
utasítsd el szolgádat haraggal! Te vagy segítőm, ne taszíts el, ne hagyj el
engem, szabadító Istenem!” Zsolt 27: 7-9.
Amikor a magunk vékájába és
olajos korsójába nézünk meggyógyult látással kell látnunk, hogy mi van benne! Csak
Isten ad ilyen gyógyult igaz látást. Bárcsak Isten szemével láthatnám a valót!
Ha olyan a vékánk legalja, mint a világteremtés előtti semmi és sötétség, akkor
jó, mert megszólalhat benne az Úr világteremtő Igéje és Ő újjá teremt. Ha
azonban egy marék helyett két marék lisztünk van benne, és korsónkban egy cipóra
való olaj helyett két cipóra való olajunk van, akkor félő, hogy Isten nem tud
könyörülni rajtunk.
A saját megtartatásunk, helyreállíttatásunk,
felemeltetésünk, elesettségünk felismerésével kezdődik; tudnom kell, hogy
milyen nagy az én bűnöm és nyomorúságom, hogy a KÖNYÖRÜLŐ KEGYELEMÉRT KIÁLTSAK!
Az Isten küldő szava ma is a
legszegényebbekhez, a leg elesettebbekhez szól, és ma is a legnyomorultabbakhoz
küld. Isten nem téved! A hívó és küldő szó eljött ide és megszólított. Vajon
elég elesett vagyok-e már ahhoz, hogy Isten felemeljen, és pedig az által, hogy
reám bízhat egy még elesettebbet? Testvérem! Nem tud Isten felemelni, csak úgy,
hogy amikor Ő emel, akkor mi is magunk fölé emeljük egymást. A gyászban
pontosan ezt kell tennünk, de szerelemben is! Kérjük el Isten vigasztalását,
hogy vigasztalhassunk!
Hogyan leszünk vigasztalók? Jézus
ezt mondja:
-
„Én hozzám jöjjetek mindnyájan, akik
megfáradtatok és megterheltettetek, és én megnyugosztlak titeket. Vegyétek föl
magatokra az én igámat, és tanuljátok meg tőlem, hogy én szelíd és alázatos
szívű vagyok: és nyugalmat találtok a ti lelkeiteknek. Mert az én igám
gyönyörűséges, és az én terhem könnyű!” Máté 11: 28-30
A történet szerint, akiket Isten önmagához
hív és egymáshoz küld, rátalálnak egymásra. A világot körbe-körbe járva nem
kell keresgélniük egymást. Igénkben a kapuban találkozik egymással a két
ínséget szenvedő; Illés és az özvegy. Egy parányi nép, egy kicsi, alig két –
három személyből álló egyház gyűl össze ott a kapuban, Illés és az özvegy
egymásra találása által. Csak az éhezők, a szomjazók, a megaláztatást szenvedők,
nehéz keresztet cipelők és a gyászolók tudnak valóban találkozni – egymással
is; és az Istennel is. Hatalmas ígérete van Istennek e háromtagú egyháza
számára, amely így szól:
-
„Mert ahol ketten vagy hárman egybegyűlnek
az én nevemben, ott vagyok közöttük.” Máté 18:20.
Azért van ez így, mert Isten az Ő
Fiában ínséget szenvedőként jött közénk. Nem találkozhatunk másként az Atya
Istennel csak a szenvedőben és a szenvedő által, vele együtt. Az emberek
manapság sokféle istenélményről beszélnek. Isten egyháza azonban csak ezt az
egy Istent ismeri, aki az egymásra találó Illések és özvegyek közösségében
hívnak segítségül, és nemsokára kiderül, hogy Isten jelen van abban a közösségben.
A találkozás könnyű
és gyönyörűséges igát, azaz feladatot és szolgálatot
jelentett. Vizet adni a szomjazó vándornak, kenyeret az éhezőnek. Ez az
jelenti, hogy látod és felismered a szomjazót és éhezőt, majd megosztod vele a saját
kenyered és vizedet, a saját életedet, azt, ami már neked is csak alig egyetlen
napra elég.
A történet szerint az özvegynek
az utolsó falatját, sőt mivel volt egy fia, így a gyermeke utolsó falatját is oda
kellett adnia az Isten emberének. Ezután már az éhhalál következik, övé és a fiáé.
Ez az asszony, aki Illés nélkül is ott volt már halál torkában az Úr és az Illés
szavára úgy dönt, hogy lemond az éhhalállal vívott utolsónak és „holnapra” tervezett
csatájáról, azaz, hogy az Úr Igéjének jelenlétében és erőterében azt ma és az
akkori most-ban vívja meg, így azt az utolsó cipóra valót nem a fiának, és
magának készíti el, hanem az Isten emberének.
Volt egy megragadó és
elgondolkodtató idézet a „Fehér pokol”
című filmben, ami így szól:
Senki nem spórolhatja ezt meg,
mindenkinek ki kell mondania maga felett ezt az igazságot. tegyük meg ezt az
Úrral, aki így szól:
-
„Mert aki meg akarja tartani az ő életét,
elveszti azt; aki pedig elveszti az ő életét én értem, - mondja az Úr - megtalálja
azt!” Máté 16:25.
Krisztus Urunknak Igéje és üdvözítő
váltsága a filmből vett idézetet így módosítja:
-
„Ma élek így most
még egyszer harcba szállok, és maghalván vívom meg az utolsó nagy csatát.
Meghalok, hogy éljek, elveszíttetettem, hogy megtaláltassam, az Úrral megölettetem,
hogy Benne és Vele támadhassak fel ebből a halálból!”[2]
Hitte vagy nem az ötvegy az Illés
beszédét, tény az, hogy épp annak köszönhette életét, hogy felvette a hozzá küldött
Isten emberének a gondját és a próféta életét a maga élete elé helyezte. Azt mondta:
Kiveszem még a vékából a mai napra valót, és többé semmi sem lesz benne.
Van egy véka, amibe bele nézve
azt látjuk meg benne, hogy elfogyott belőle az életünk, mert valahogy abban a
vékában egy pár nappal hamarabb elfogy az élet, mint az utolsó lélegzetvétel és
szívdobbanás. Nos, ez az asszony vállalta annak következményét, hogy semmije se
lesz, napjai sem. Ezt az áldozatot dicsérte meg Jézus, amikor a templomban
mindenkinek a füle hallatára mondta: Ez az özvegyasszony az ő két fillérjével mindenkinél
többet adott, mert míg mások a fölöslegükből tettek a perselybe, ő mindenét
odaadta (Márk 12:41-44).
Mond, mit látsz most, amikor
Jézus Krisztussal együtt nézel lisztes edényed és olajos korsód aljára? Földalatti
sötétségemben meglátom azt az egyetlen búzaszemet, akiről az Isten Igéje így
szól:
-
„Bizony, bizony mondom nektek: Ha a földbe
esett gabonamag el nem hal, csak egymaga marad; ha pedig elhal, sok gyümölcsöt
terem.” Ján 12:24.
Az Úr igéjével én meglátom azt az
önmagamat, aki sötét sírjában már kiáltani sem tud. Meglátom az én sötét
ürességemben az Úr Isten Igéjét, amint így szól:
-
„Az Úr öl és elevenít; Sírba visz és
visszahoz.” 1Sám 2:6
-
„Most lássátok meg, hogy én vagyok, és nincs
Isten kívülem! Én ölök és elevenítek, én sebesítek és én gyógyítok, és nincs,
aki kezemből megszabadítson!” 5Móz 32:39.
Az Ige ezt nem holnap cselekszi,
hanem ma, itt és most, akkor, amikor az Úr az Ő orcája előtt hallatja a
kiáltott Igét[3] és te hallod azt! Tudom,
hogy az Úr keze megragadott, tudom, hogy kezével takar be[4] engem.
Látom, hogy üres sötétségemet egyetlen nagy kiáltás[5] tölti
be:
-
„Elói, Elói! Lamma Sabaktáni? ami
megmagyarázva annyi, mint: Én Istenem, én Istenem! miért hagyál el engemet?”
Márk 15: 34.
Ebben a mindeneket megrengető
kiáltásban én is benne vagyok, mert ez már az én megváltva üdvözítő Úramnak, az
Úr Jézus Krisztusnak világteremtő kiáltása.[6]
Emlékezzünk Jézus szenvedéseire;
ott gyötrődött a keresztfán, de még ott is a mások szükségével, sőt mások
kínhalálával törődött, az enyémmel és tiéddel. Jézus a kereszten egy gyilkos
gondját is magára veszi, és magára veszi egész népe gondját. Csak ez után mondja:
Gyertek testvéreim, esedezzünk és
tusakodjunk ekképpen az újjá szülő, az újjá teremtő[8] és életet
adó Szentlélek eljöveteléért:
-
„Halld meg, URam, hangomat, hívlak! Irgalmazz
nekem, és hallgass meg engem! Szívemben hallom, hogy azt mondod: Az én arcomat
keressétek! A te arcodat keresem, ó, URam! Ne rejtsd el előlem arcodat, ne utasítsd
el szolgádat haraggal! Te vagy segítőm, ne taszíts el, ne hagyj el engem,
szabadító Istenem!” Zsolt 27: 7 – 9. ÁMEN.
[2] Avagy
nem tudjátok-e, hogy akik megkeresztelkedtünk Krisztus Jézusba, az ő halálába
keresztelkedtünk meg? Eltemettettünk azért ő vele együtt a keresztség által a
halálba: hogy miképpen feltámasztatott Krisztus a halálból az Atyának dicsősége
által, azonképpen mi is új életben járjunk. Mert ha az ő halálának
hasonlatossága szerint vele eggyé lettünk, bizonyára feltámadásáé szerint is
[azok] leszünk. Tudván azt, hogy a mi ó emberünk ő vele megfeszíttetett, hogy
megerőtelenüljön a bűnnek teste, hogy ezután ne szolgáljunk a bűnnek: Mert aki
meghalt, felszabadult a bűn alól. Hogyha pedig meghaltunk Krisztussal, hisszük,
hogy élünk is ő vele. Róm 6:3-8
[3] És monda az Úr: Megteszem,
hogy az én dicsőségem a te orcád előtt menjen el, és kiáltom előtted az Úr nevét:
És könyörülök, akin könyörülök, kegyelmezek, akinek kegyelmezek. 2Móz 33:19
[4] És
monda az Úr: Íme van hely én nálam; állj a kősziklára. És mikor átmegy előtted
az én dicsőségem, a kőszikla hasadékába állatlak téged, és kezemmel betakarlak téged,
míg átvonulok. Azután kezemet elveszem rólad, és hátulról meglátsz engemet, de
orcámat nem láthatod. 2Móz 33:21-23
[5] 2Móz 33: 19
[6] Jézus
pedig ismét nagy fennszóval kiáltván, kiadá lelkét. És íme a templom kárpitja
fölétől aljáig ketté hasada; és a föld megindula, és a kősziklák
megrepedezének; És a sírok megnyílának, és sok elhunyt szentnek teste
föltámada. És kijövén a sírokból, a Jézus föltámadása után bementek a szent
városba, és sokaknak megjelenének. A százados pedig és akik ő vele őrizték vala
Jézust, látván a földindulást és amik történtek vala, igen megrémülének,
mondván: Bizony, Istennek Fia vala ez! Máté 27:50-54
[7] Mikor azért elvette Jézus
az ecetet, monda: Elvégeztetett! És lehajtván fejét, kibocsátá lelkét. Ján 19:30
[8] És monda az, aki a királyi
széken ül vala: Íme mindent újjá teszek. És monda nekem: Írd meg, mert e
beszédek hívek (ámen-ek) és igazak (ámen-ek). Jel 21:5