2013. november 13., szerda

A halál földje fölött

Igehirdető: Faust Gyula, elhangzott 2013. november 3-án.
Köszöntés: Halál! Hol a te fullánkod? Pokol! Hol a te diadalmad? (…) De hála az Istennek, aki a diadalmat adja nékünk a mi Urunk Jézus Krisztus által. 1Kor 15: 55 és 57.
Énekek: 24; 458; 171; 511.
Bibliaolvasás: Jelenések 6.

Alapige: Sok bajt és nyomorúságot éreztettél velünk, de Ismét megelevenitesz, és a föld mélységébői ismét felhozol. Zsolt 71,20.

A Krisztus Lelkével prófétáló zsoltáros határozottan jelenti ki, Isten az, aki velünk sok bajt és nyomorúságot éreztetett, láttatott. Mert ha Isten nem láttatná a bajt, nyomoruságot az Ő igéjén keresztül is, akkor mi nem látnánk és mint vágóhídra vonszolt állatok, úgy mennénk a saját vesztünkbe. Eredendő állapotunkból kiindulva nem látjuk és nem tudjuk, hogy bennünket a halál legeltet. A Zsolt 49: 15-16 versei erről így szólnak: „Mint juhok, a Seolra[1] vettetnek, a halál legelteti őket, és az igazak uralkodnak rajtok reggel; alakjukat elemészti a Seol, távol az ő lakásuktól. Csak Isten válthatja ki lelkemet a Seol kezéből, mikor [az] megragad engem. Szela.” A Seol a sorsunk, és mint valami vágóhídra való juhok, mi oda is tartunk. A halál terelget. Micsoda vakság! Csak Isten tud megmenteni a Seoltól, és a Seol nem látásának vakságától. Ragadj meg engem Istenem! Ne fossz meg, ne száműzzél engem mennyei lakásomtól, hogy örök hajlékodtól[2]és sátorodtól[3]messze, a Seolban emészd el alakomat, amikor eljön a Te orcádnak reggelje!
Az Újszövetség utolsó prófétai jövendölésben hatszor is hallottuk azt, hogy „láttam!”Láttam én is, és most is látom azt a mennyből kivetett ördögöt,[4] aki sok jajt szerzett a föld lakóinak, amióta hatalmába kerítette az embert. Ábeltől[5 kezdve minden korban és időben hatalma volt az emberiség harmadrésze felett, hogy öljön és pusztítson testi-lelki kínokkal, fegyverrel, különféle szükégek támasztásával, éhinséggel, rettentésekkel, betegségekkel, döghalállal.
Tegnap, és mi ma itt az általa megöltekre gondolunk, emlékezünk és sírunk. Aki nem tud együtt sírni a minden ok nélkül legyilkolt ember tragédiáján képtelen az igaz ünneplésre is. De mi ma az egyetlenegy igaz ember megöletésén túl megrendülünk a százak, az ezrek, a tizezrek, a százezrek, a milliók és a százmilliók tömeges megöletése felett. Leborulunk az ő elszenvedett kínjaik előtt az őket gyászolók szenvedése előtt. Nincs öröm és ünnep e leborulás nélkül. Ma ennek a leborulásnak van az ideje.
<<Sok nyomorúságban és bajban van részünk. S ahogy növekszik éveink száma, úgy növekszik a baj. Amikor a fáraó megkérdezte Jákóbot: „ Hány esztendős vagy?”; akkor Jákób így felelt: „Az én bujdosásom esztendeinek napjai százharminc esztendő; kevesek és nyornorúságosak voltak azén életem esztendeinek napjai.” (1Móz 47,9) Nem az esztendőket, hanem a nyomorúságokat sorolta Jákób. Életünkben a bajok száma fölülmúlja az évekét.
Egy régi keresztyén legenda szerint egy fiatalasszony zokogva borult Jézus lábához, kérve, hogy támassza fel meghalt kicsi gyermekét. Jézus azt felelte neki, hogy ha hoz neki egy kis sót egy Olyan házból, ahol még nem sírtak keservesen, akkor megteszi. Az anya bejárta az egész világot, majd visszatért Jézushoz. „Atyám, só mindenütt van, de nincs olyan ház, ahol ne járt volna már a halál.” A veszteség, a bánat, a szenvedés közösségének felismerése adhat némi vigasztalást, ám ez nem elég. De mi az, ami több éveink, terheink, megőszült hajszálaink számánál? Dávid látja ezt a többletet: „ Te éreztetted, Te láttattad velünk, Te terhelted ránk.” Hiszen van-e olyan, amit ne Ő szerezne? Nem tudjuk, miért van részünk bánatban, szorongattatásban, de tudjuk, hogy ki az, Aki mindezt érezteti velünk.>>[6] Egyáltalán nem közömbös, hogy kicsoda az, aki az élet dolgait láttatja[7] és érezteti velünk, mert másként érezteti velünk Mennyei Atyánk, és teljesn másként az embergyilkos hazugság atyja, e világ fejedelme.
A kommunista Románia hirhedt börtönében az <<egyik lelkipásztor (...) nagyon elcsüggedt. Csak negyed tüdeje volt, amikor a fogházba került. A marosvásárhelyi cipész testvérünknek, fogolytársának ezt mondta szomorúan: — Jenő, megesznek itt bennünket a szekusok! — Mire ő így felelt (...): — Azt hiszed, miattuk kerültünk ide? Nézz csak szét és meglátod — Isten küldött ide bennünket!>>[8] Ez a hit és a szentek győzelme a fenevad feltt, a sárkány felett és a halál felett, hogy a Krisztus szava állított bennünket ide! És ez az Isten által láttatott teljes valóság! Az a negyedtüdejű lelkipásztor túlélte a halálsort!
<<Dávid nemcsak ezt látja meg: „ Te éreztetted velünk a sok bajt és nyomorúságot”, hanem arra is rádöbben, hogy mi a cél, mi mindezeknek az értelme. „Ismét megelevenítesz, és a föld mélységéből ismét felhozol, újra fölemelsz a Seolból, a halálból.”
Nem szeszélyből cselekszik így velünk az Úr. Aki a maga szeszéjei szerint cselekszik velünk nem az Isten, hanem az ördög, aki nem tudott megállni az igazságban, aki hazug és hazugság atyja és pusztán a kéj kedvéért, embergyilkos. ,, Isten egy lelket sem akar elvenni, elveszíteni, hanem azt a gondolatot gondolja magában, hogy ne legyen számkivetve előtte az eltaszított sem”, - okítja Dávidot a tékoai asszony. (2Sám 14, 14) Mert, ezért történik velünk a sok fájdalom, gyász, betegség, háború, börtön mert mi az Istenéi vagyunk, és azért hogy Isten utánunk nyúljon, felkaroljon, mert Ő  - nem hajol félre, Ő nem tud félrehajolni tőlünk, hanem - úgy lel reánk, mint a samaritánus a kifosztott, tehetetlen emberre, mint az apa hazatérő, kiéhezett, rongyos, elgyötört fiára.
Oda hajol Ő, ahol én vagyok. Lehajol a jászolba, az emberi létbe, a betegségbe, a kínhalálba. Lehajol a kárhozatba, bűn nélkül lehajol a bűnbe, abba a mélységbe, ahol Nélküle vagyok. És kiemel a halálból saját halála által, beléemel az életbe feltámadása által.
Visszautasíthatom-e ezt a gyöngédséget? Beleölelem Őt szívembe, életembe, befogadom-e öregségembe, betegségembe.
Jézus karjába vesz bennünket. Még akkor is, amikor Őt magát, az Ő kisded-testét vette karjába Simeon, és azt mondta: „Mostan bocsátod el, Uram, a te szolgádat a te beszédedszerint békességben, mert látták az én szemeim a te üdvösségedet.” (Lk 2,29—30)
Ezt jelenti a halál fölötti győzelem, hogy Ő kiemelt, fölébe emelt bennünket a halálnak, fölébe a rögnek, a sírnak. Engedjük, hogy emeljen, emeljen.>>[9]
Ez az istentisztelet is egy ilyen fölemelés, hogy meglássuk mi is a mi Urunk üdvösségét és dicsőségét és azoknak dicsőségét, aki a földön pusztító sátán megölettjeiként vettek és vesznek dicsőséget Istentől a mennyekben. Ne engedjük, hogy bárki, vagy bármi megfosszon bennünket ettől a dicsőségtől, amit mi Krisztus Urunktól személyesen kaptunk. Ámen.
Áldás: Azért szerelmes atyámfiai erősen álljatok, mozdíthatatlanul, buzgólkodván az Úrnak dolgában mindenkor, tudván, hogy a ti munkátok nem hiábavaló az Úrban.[10]


[i] Seol, a halottak birodalma.
[ii] Én is mondom néktek, szerezzetek magatoknak barátokat a hamis mammonból, hogy mikor meghaltok, befogadjanak benneteket az örök hajlékokba. Luk 16: 9. 
[iii] És hallék nagy szózatot, amely ezt mondja vala az égből: Íme az Isten sátora az emberekkel van, és velük lakozik, és azok az ő népei lesznek, és maga az Isten lesz velük, az ő Istenük. Jel 21: 3. 
[iv]És lőn az égben viaskodás: Mihály és az ő angyalai viaskodnak vala a sárkánnyal; és a sárkány is viaskodik vala és az ő angyalai; De nem vehetének diadalmat, és az ő helyük sem találtaték többé a mennyben. És vetteték a nagy sárkány, ama régi kígyó, aki neveztetik ördögnek és a Sátánnak, ki mind az egész föld kerekségét elhiteti, vetteték a földre, és az ő angyalai [is] ő vele levettetének. És hallék nagy szózatot az égben, amely ezt mondja vala: Most lett meg az üdvösség és az erő, és a mi Istenünknek országa, és az ő Krisztusának hatalma; mert a mi atyánkfiainak vádolója levettetett, ki vádolja vala őket éjjel és nappal a mi Istenünk előtt. És ők legyőzték azt a Bárány véréért, és az ő bizonyságtételüknek beszédéért; és az ő életüket nem kímélték mind halálig. Annakokáért örüljetek egek és akik lakoztok azokban. Jaj a föld és a tenger lakosainak; mert leszállott az ördög ti hozzátok, nagy haraggal teljes, úgymint aki tudja, hogy kevés ideje van.” Jel 12: 7-13. Vö.: Jel 12: 3-4 és a Jel 6: 13.
[v] Hogy reátok szálljon minden igaz vér, amely kiömlött a földön, az igaz Ábelnek vérétől Zakariásnak, a Barakiás fiának véréig, akit a templom és az oltár között megöltetek. Máté 23: 35; Luk 11:51. 
[vi] Visky Ferenc: Méz a sziklából, Koinónia Kolozsvár 2003 (november 1).
[vii] Isten és sátán munkái néha hasonlónak tünnek. Isten teremtette a szemet és a látást, Fia, Jézus Krisztus által nyittja meg a világtalanok szemeit. Valami ehhez hasonlót ígért a kígyó, amikor rávette az asszonyt, hogy egyen a tiltott fa gyümölcséből. Tudjuk, mi lett. Megnyiltak a szemei, neki és az ő férének is. Attól fogva csak mezítelenséget és félelmeket láttak. (1 Mózes 3-10). „Ha a sátán nyitja meg a szemedet,– mondja Richard Wurmbrand - elveszi tőled a szemed feletti uralmat. Akinek viszont Isten nyitja meg a szemét, azok akkor csukják be, amikor csak akarják. (...) Aki megengedi Istennek, hogy ellenőrizze a látását, az behunyhatja a szemét, még akkor is, amikor a veszély már-már összecsap fölötte. [Útban a csúcsok felé 53 oldal] Soha sem szabad megfeledkeznünk arról – fojtatja Wurmbrand, - hogy minden látószög egyféle elvakultság, amely minden más látásmódot kizár, amelyek vele együtt igazak. (…) Az igazsághoz csak úgy juthatók el, ha megnézem az egész valóságot, minden részletével együtt. Az igazság azonban nem csak anyagi valóság, annak van lelki-szellemi oldala is. Krisztus az önismeret kifejezése is, aki az egész valóságot magába foglalja (az önismeretét is). Ezért mondja Ő: <<Én vagyok az igazság (…)!>>(János 14, 6).” [Útban a csúcsok felé 78 oldal].
[viii] Visky Ferenc: Méz a sziklából, Koinónia Kolozsvár 2003 (november 1).
[ix] Visky Ferenc: Méz a sziklából, Koinónia Kolozsvár 2003 (november 2).
[x] 1Kor 15: 58.