2017. április 20., csütörtök

Krisztus Jézus meglátásáért meg kell küzdenünk.

Krisztus Jézus meglátásáért[1] meg kell küzdenünk.
Igehirdető: Faust Gyula
Énekek: 187; 196; 464; 468.
Köszöntés: Így szól a mi Urunk Jézus Krisztus!
„Aki titeket hallgat, engem hallgat, és aki titeket megvet, engem vet meg; és aki engem vet meg, azt veti meg, aki engem elküldött.” Luk 10:16.
Bibliaolvasás:„(A hét első napján, korán reggel, miután feltámadt, először a magdalai Máriának jelent meg, akiből hét ördögöt űzött ki. Ő elment, és megvitte a hírt követőinek, akik gyászoltak és sírtak. Amikor ezek meghallották, hogy ő él, és hogy Mária látta, nem hitték el. Ezután más alakban jelent meg közülük kettőnek útközben, amikor vidékre mentek. Ezek is elmentek, és megvitték a hírt a többieknek, de nekik sem hittek. Végül pedig megjelent magának a tizenegynek is, amikor asztalnál ültek, és szemükre vetette hitetlenségüket, keményszívűségüket, hogy nem hittek azoknak, akik látták őt, miután feltámadt.” Márk 16: 9-14.


Alapige: A hét első napján, korán reggel, amikor még sötét volt, a magdalai Mária odament a sírhoz, és látta, hogy a kő el van véve a sírbolt elől. Elfutott tehát, elment Simon Péterhez és a másik tanítványhoz, akit Jézus szeretett, és így szólt hozzájuk: „Elvitték az Urat a sírból, és nem tudjuk, hova tették!” Elindult tehát Péter és a másik tanítvány, és elmentek a sírhoz. Együtt futott a kettő, de a másik tanítvány előrefutott, gyorsabban, mint Péter, és elsőnek ért a sírhoz. Előrehajolt, és látta, hogy ott fekszenek a lepedők, de mégsem ment be. Nyomában megérkezett Simon Péter is, bement a sírba, és látta, hogy a leplek ott fekszenek, és hogy az a kendő, amely a fején volt, nem a lepleknél fekszik, hanem külön összegöngyölítve, egy másik helyen. Akkor bement a másik tanítvány is, aki elsőnek ért a sírhoz, és látott, és hitt. Még nem értették ugyanis az Írást, hogy fel kell támadnia a halottak közül. A tanítványok ezután hazamentek. Mária pedig a sírbolton kívül állt és sírt. Amint ott sírt, behajolt a sírboltba, és látta, hogy két angyal ül ott fehérben, ahol előbb Jézus teste feküdt; az egyik fejtől, a másik meg lábtól. Azok így szóltak hozzá: „Asszony, miért sírsz?” Ő ezt felelte nekik: „Mert elvitték az én Uramat, és nem tudom, hova tették.” Amikor ezt mondta, hátrafordult, és látta, hogy Jézus ott áll, de nem ismerte fel, hogy Jézus az. Jézus így szólt hozzá: „Asszony, miért sírsz? Kit keresel?” Ő azt gondolta, hogy a kertész az, ezért így szólt hozzá: „Uram, ha te vitted el őt, mondd meg nekem, hova tetted, és én elhozom.” Jézus nevén szólította: „Mária!” Az megfordult, és így szólt hozzá héberül: „Rabbuni!” - ami azt jelenti: Mester. Jézus ezt mondta neki: „Ne érints engem, mert még nem mentem fel az Atyához, hanem menj az én testvéreimhez, és mondd meg nekik: Felmegyek az én Atyámhoz, és a ti Atyátokhoz, az én Istenemhez, és a ti Istenetekhez.” Elment a magdalai Mária, és hírül adta a tanítványoknak: „Láttam az Urat!”, és hogy ezeket mondta neki. János 20: 11-18
Krisztus Jézus meglátásáért meg kell küzdenünk. Az imént a 464. énekükkel erről énekeltük:
„Majd ha véget ér a harc, s megpihentetni akarsz: Megragadom jobbodat, s mennyországod befogad.”
Erről a harcról szól a magdalából való Mária története, ahogy a mi életünk is, azzal a különbséggel, hogy esetünkben ez a küzdelem éppen csak elkezdődött. A tegnapi, azaz a húsvét első napi istentiszteleten elhangzott, hogy mi nem láthatjuk feltámadott Urunkat a Jézus feltámadásának tanúi nélkül, a húsvéti asszonyok nélkül, a magdalából való Mária nélkül, akiből Jézus hét ördögöt űzött ki. Nem láthatjuk Krisztust az arimátiából való József édesanyja nélkül, Mária a Jézus anyja nélkül, a Jakab anyja nélkül, Salomé nélkül, vagy Johanna[2]  nélkül, aki Khúzának, a Heródes gondviselőjének felesége volt.[3]Továbbá nem láthatjuk az Urat Péter, Jakab és János apostolok nélkül, Tamás nélkül, az emmausi tanítványok nélkül, Máté, Márk, Lukács és János evangélisták nélkül és végül, de nem utolsó sorban Pál, vagy a többi apostol nélkül, az összes előttünk élő Jézusban reménykedő hithős[4] nélkül,[5] a reformátorok nélkül, a felmenőink nélkül, édesanyánk, apánk, nagymamáink és nagyapáink nélkül. Mert amikor mi Jézusra nézünk, akkor velünk együtt ők is, és amikor ők Krisztusra néztek, akkor velük együtt mi is Ő reá nézünk, és csak velük együtt látjuk Őt! Nagy veszedelemnek szolgáltatjuk ki magunkat, ha mi önmagunkban, az előbbitől egy teljesen különböző úton vágyjuk látni Üdvözítő Urunkat! Nincs más út!
Ha pedig valaki ezek után is azt meri mondani, gondolni és tevőlegesen is megcselekedni, hogy e szemtanúknak a Jézus látása csupán „csak hitelre méltatlan üres beszéd”, asszonyi fecsegés,[6]azt kiszolgáltatom magának az Úrnak, aki így szól:
-       „Óh balgatagok és rest szívűek mindazoknak elhívésére, amiket a próféták szóltak!”[7]”Miért háborodtatok meg, és miért támadnak szívetekben okoskodások?”[8]Hitetlenek és keményszívűek, miért nem hittetek azoknak, akik feltámadva láttak engem?[9]
Mi tehát most figyeljünk erre az igére és szívleljük meg mindazt, amit mennyei Atyánk a magdalából való Mária által mond nekünk!
Mária, aki a Názáreti Jézust, Istennek egyszülött Fiát, a Messiást, a mesterek Mesterét úgy ismerte meg, hogy az Úr hét ördögöt űzött ki belőle. Jézus előtt tehát Máriát hét ördög, hét démon tartotta valamely erős szenvedély, vagy éppenséggel több szenvedélynek is a rabláncán, naponta gyötörve, kínozva, hét akarat felé széttépve és szétszakítva. Jézus megkönyörült rajta és kiűzte belőle az őt fogva tartó ördögöket. Attól a pillanattól kezdve ennek a magdalai Máriának egyetlen szenvedélye és akarata Jézus Mester volt. Szenvedélyesen szeretett az Úr közelében lenni, a lábainál ülni és rajongva hallgatni Őt.
A hagyomány szerint ő volt az a bűnös asszony, aki a Simon farizeus házában olajjal kente meg Jézust, könnyeivel mosta és a hajával törölte meg az Úr lábát. Ő volt az a Mária, akinek Isten sok bűnt bocsátott meg, ezért a teljes lényét odaadva szeretette üdvözítő Istenét.
Márk szerint Mária ott volt korán reggel a kenetet vivő asszonyokkal az üres sírnál. Látta, hogy a kő el van hengerítve a sírbolt elől, és ezt azonnal hírül adta Simon Péternek és Jánosnak. Amikor Péter és János leellenőrizték a helyszínen e velük közölt hírt, megnézték az Úr halotti lepelét és a kendőt, amely az Úr fején volt. Mindezt látva, noha még nem értették az írást, hogy Jézusnak fel kell támadnia a halottak közül, ennek ellenére János látott és hitt, azaz tudta, hogy Jézus él.
A két tanítvány, a balzsamkenetet vivő asszonyok mind hazamentek, egyedül csak Mária maradt a temetőben a sírbolton kívül és sírt. Sírva nézett be másodszorra, vagy harmadszorra abba sírba és látta a fehér ruhás angyalokat ott, ahol előtte Jézus feküdt egyiket fejtől, másikat lábtól.
Ennek a Máriának minden könnycseppje a Jézuséi voltak, ő nem érte be részvétet nyilvánító angyalokkal. Máriának még a tűzláng tekintetű angyalok vigasztaláspróbálkozása sem volt elég jó. Könnyek közt vitázott velük.
-       „Azért sírok, mert elvitték az én Uramat, és nem tudom, hogy hova helyezték!”
Mária úgy sír, hogy teljesen figyelmen kívül hagyja az angyalok vigasztalását, pedig hallhatta, hogy Jézus nincs a holtak közt, mert feltámadt, amint megígérte. Mária ezzel nem érte be. Holtan, vagy feltámadottan egyedül Jézust akarta!
Tanuljunk ettől a Máriától! Tanuljuk tőle a Jézus meglátásáért vívott küzdelmet! Egész életében ezt tette! Megküzdött démonokkal, ördögökkel, tűzláng tekintetű angyalokkal, felületes, közömbös tanítványokkal, sőt hitetlenül őt kinevető tanítványokkal is, kevéssel beérő tanítványokkal, mindennel, ami kevesebb mint Jézus Mester.
Ennek a Máriának nem volt elég azon tanítványtársai hite, amivel ők tudomásul vették, hogy Jézus nincs a holtak közt, mert feltámadt. Máriának nem volt elég az angyalok közvetítette hit sem, ő csakis a feltámadott Jézussal volt hajlandó megbékélni.
Máriát látva, akarva akaratlanul azt kérdezzük, hogy lehetséges egyáltalán így küzdeni Jézusért? Létezik ilyen elszántság, van ilyen mindent elsodró és félreállító emberi akarat? Jákob harcolt valahogy ehhez hasonlóan és elképesztő, hogy önmagánál mennyivel hatalmasabb erőket győzött le. A Jákob tusája ezzel a kinyilatkozással végződött, idézem:
„De fölkelt még azon az éjszakán, fogta két feleségét, két szolgálóját és tizenegy gyermekét, és átkelt a Jabbók-gázlónál. Fogta és átküldte őket a patakon, és átküldte mindenét. Jákób pedig ott maradt egyedül. Ekkor Valaki tusakodott vele egészen hajnalhasadtáig. De látta, hogy nem bír vele, ezért megütötte a csípője forgócsontját, és kificamodott Jákób csípőjének forgócsontja a tusakodás közben. Akkor ezt mondta Jákóbnak: Bocsáss el, mert hajnalodik! Ő azt felelte: Nem bocsátlak el, amíg meg nem áldasz engem. Ekkor megkérdezte tőle: Mi a neved? Ő így felelt: Jákób. Erre azt mondta: Nem Jákób lesz ezután a neved, hanem Izráel, mert küzdöttél Istennel és emberekkel, és győztél. Jákób ezt kérte: Mondd meg nekem a nevedet! De ő ezt mondta: Miért kérdezed a nevemet? És megáldotta őt.” 1Móz 32:23-30.
Nos, megtudná-e valaki mondani, hogy ez a törékeny asszony a könnyeivel nálánál mennyivel hatalmasabb erőket győzött le? Küzdött ördögökkel, angyalokkal, emberekkel és mindezeken keresztül magával Istennel. Hihetetlen, de igaz, hogy maga az Úr mondja ki: Izrael vagy, te győztél! A te hited megtartott téged!
Tanuljuk meg Máriától ezt a lényegre törő szent akaratot! Tegyük mindennapi imánk tárgyává és szüntelenül kérjük Istentől, a Jézus Krisztus nevében, mert Máriának ez a húsvét reggeli akarata teljesen azonos már az Isten Fia Jézus akaratával, mely akaratnak maga az Isten sem tud ellene állni! Nem is állt ellene, hanem engedett neki, és ez bizony felforgat a szuverén Istennel kapcsolatos minden felfogást, teológiát.
Történetünkben Jézus előlépett az angyalok eltakarta fátyol mögül, de Mária a könnyfátyla miatt temetőgondnoknak, kertésznek látta Jézust. Hát nem ezt akarta Mária, hogy lássa végre Jézust? Miért csapja akkor be őt a saját szeme?
Azért, hogy megértsed, hogy a feltámadott Jézussal kapcsolatosan még a saját szemünk sem adhat bizonyosságot. János, aki rendkívüli megfigyelő volt és emberi kereteinket szétfeszítő dimenzióban tárja elénk írásaiban a krisztuseseményt, a feltámadott Krisztussal és a saját újjáteremtésünkkel kapcsolatosan a következőket tanította:
Tudjuk, hogy amikor nyilvánvalóvá lesz, hogy a feltámadás bekövetkeztével mivé leszünk, bizonyos, hogy hasonlóvá leszünk Ő hozzá, mert akkor olyannak fogjuk látni Őt, amilyen valójában.[10] János két lényeges dologra hívja fel a figyelmünket.
Az egyik, hogy bizonyos, hogy most mi az Isten gyermekei vagyunk a Krisztus Jézusba vetett bizalom és a nekünk adott kegyelem által. Ez a mostani új-régi állapotunk viszont most még nem teszi lehetővé, hogy Üdvözítő Urunkat olyannak lássuk, amilyen valójában. Ezzel a megismeréssel a feltámadásig kell várnunk. Dicsőségesen feltámadott létállapotunkban fogjuk Krisztus olyannak látni amilyen valójában. Amikor tehát nyilvánvaló lesz, hogy az Isten új teremtményeiként mi magunk is milyenek leszünk, akkor fogjuk Üdvözítőnket is olyannak látni amilyen valójában. Addig az óráig és napig viszont a hit segítségével jutunk el, az pedig kő kemény küzdelem, amilyen a Máriáé is volt.
A második dolog pedig, amit János a szívünkre helyez, az elsőből következik, hogy most az Isten szeretett gyermekeiként, bármennyire szeretnénk is, de nem vagyunk képesek Üdvözítőnket olyannak látnunk, amilyen valójában.
Elolvasva a tanítványok Jézussal való találkozását megdöbbenve és értetlenül állunk a tényekkel szemben, mert a tanítványok megfogják a feltámadott Jézus húsát és csontját és még akkor is kételkednek,[11] egyetlen saját érzékszervi tapasztalatuk sem volt képes meggyőzni őket, 100%-os bizonyosságra segíteni őket. Mit mond erről Pál? Két dolgot!
-       „Mert most tükör által homályosan látunk, akkor pedig színről színre, most töredékes az ismeretem, akkor pedig úgy fogok ismerni, ahogyan engem is megismert Isten,” vagy ahogyan a régebbi Károlyi fordításban áll, e megismerést önmagunkra is vonatkoztatva; „amint én is megismertettem.”[12]
-       „ Azért mi ezentúl senkit sem ismerünk test szerint; sőt ha ismertük is Krisztust test szerint, de már többé nem ismerjük. Azért ha valaki Krisztusban van, új teremtés [az]; a régiek elmúltak, íme, újjá lett minden. Mindez pedig Istentől van, aki minket magával megbékéltetett a Jézus Krisztus által, és aki nekünk adta a békéltetés szolgálatát (…).” 2Kor 5: 16 – 18.
Mi tehát az a tükör, aminek hiányában még homályos látásra és töredékes ismeretre sem lenne semmi lehetőségünk? Az, amit a bevezetőben hallottunk, tudniillik hogy mi, vagyis Jézusnak mai tanítványai és Istennek e mostani egyháza és a Krisztus vértanúi által, velük együtt, csakis együtt látjuk és ismerjük Krisztust!
Mi kapcsolta össze Máriában a régi és az új, a nagypénteki és a húsvéti Jézust? Mi volt az a bizonyos állandó, ami ugyanaz volt a Názáreti Jézusban is, mint a feltámadott Krisztusban? Az, ahogyan Jézus a nevén szólította: MÁRIA! Egyedül csak ez a megszólítás képes bennünket megfordítani bármely vakságunkból és minden Isten tükre (= egyház és evangélium) nélküli tévelygésünkből! Egyedül Jézusnak ez az elevenünkbe vágó nevünkön szólítása képes bennünket Isten igaz imádóivá tenni, hogy Lélekben és igazságban[13] imádjuk mennyei szerető Atyánkat! Az például, ahogy a kételkedő Tamást szólította meg és hívta a sebhelyeihez, minek következtében ez a tanítvány összeomlott a Jézus lábánál és teljes lényéből imádta az Istent.[14]
Húsvétkor tehát a feltámadott Jézus úgy jelentette ki magát Máriának és úgy ismertette fel magát vele, hogy a nevén szólította. A nevén szólítva őt azonnal a megbékéltetés szolgálatába is állította. Mária a felismerés örömében még sokáig ujjongani szertett volna a Jézus lábánál, de Jézus rövidre szabta Máriának ezt az ujjongását.
-       Ebből most ennyi elég, és ha még akarsz belőle, akkor eredj az én testvéreimhez, akik téged hitetlenül és kételkedve néhány órával előbb még kinevettek. Menj és mond meg nekik, hogy felmegyek az én Atyámhoz és a ti Atyátokhoz, az én Istenemhez és a ti Istenetekhez!
Figyeltél? Egy kis idő, és a félő, síró, hitetlenül megbántó tanítványok mivé lettek a Jézus feltámadása és a Feltámadott igéje által? Kimondom: Ők a Jézus Krisztus vérszerinti, azaz lényeg-szerint testvéreivé lettek. Testvér, mert a te Atyád és a feltámadott Jézus Atyja, sőt a rettegő és síró tanítványok atyja is, maga a Mindenható Atya Isten! Oh, milyen csodálatos örömhír? Boruljunk le imádván imádjuk Istent! Ámen.
Áldás: „Szeretteim, most Isten gyermekei vagyunk, és még nem lett nyilvánvalóvá, hogy mivé leszünk. De tudjuk, hogy ha nyilvánvalóvá lesz, hasonlókká leszünk Ő hozzá; mert meg fogjuk őt látni, amint van. És akiben megvan ez a reménység Ő iránta, az mind megtisztítja ő magát, amiképpen Ő is tiszta.”1Ján 3:2-3.



[1] „Szeretteim, most Isten gyermekei vagyunk, és még nem lett nyilvánvalóvá, hogy mivé leszünk. De tudjuk, hogy ha nyilvánvalóvá lesz, hasonlókká leszünk Ő hozzá; mert meg fogjuk őt látni, amint van. És akiben megvan ez a reménység Ő iránta, az mind megtisztítja ő magát, amiképpen Ő is tiszta.”1Ján 3:2-3.
[2] Luk 8:3.
[3]„Valának pedig Mária Magdaléna, és Johanna, és a Jakab [anyja] Mária, és egyéb asszonyok ő velük, akik ezeket mondák az apostoloknak.” Luk 24:10
[4] Zsidókhoz írt levél 11.
[5] Mivel Isten mi felőlünk valami jobbról gondoskodott, hogy nálunk nélkül tökéletességre ne jussanak. Zsid 11:40
[6] Luk 24:11 De az ő szavuk csak üres beszédnek látszék azok előtt; és nem hivének nekik.
[7] Luk 24:25.
[8] Luk 24:38
[9] Márk 16: 14.
[10] Vö. az 1János 3: 1-2 verseivel!
[11]  A tizenegy tanítvány pedig elméne Galileába, a hegyre, ahová Jézus rendelte vala őket. És mikor megláták őt, leborulának előtte; némelyek pedig kételkedének. Mt 28: 16-17.
[12] 1Kor 13: 12
[13]  De eljő az óra, és az most vagyon, amikor az igazi imádók lélekben, és igazságban imádják az Atyát: mert az Atya is ilyeneket keres, az ő imádóiul. Az Isten lélek: és akik őt imádják, szükség, hogy lélekben és igazságban imádják. Ján 4:23-24.
[14] János 20: 24-29!