2014. április 2., szerda

Vigyázzatok!

Köszöntés: „Mert nem félelemnek lelkét adott nekünk az Isten; hanem erőnek és szeretetnek és józanságnak lelkét.” 2Tim 1: 7.
Alapige:„Vigyázzatok és imádkozzatok, hogy kísértetbe ne essetek; mert jóllehet a lélek kész, de a test erőtelen.” Máté 26: 41
Bibliaolvasás: Máté 14: 22 - 33
Igehirdető: Faust Gyula
2014. március 16-i Úrnapján a Timóteusi igével köszöntöttem a gyülekezetet. „Mert nem félelemnek lelkét adott nekünk az Isten; hanem erőnek és szeretetnek és józanságnak lelkét.”Tegnapról még ott él bennünk a márciusi ifjak lángoló szíve és világot megrengető hősiessége. Sokan józanatlan vakmerőségnek nevezték szabadságunkért vívott küzdelmüket.  Másfelől viszont erő és szeret árad felénk a tetteikből, hősi mártírhalálukból. Csak Szentlélek által tudunk engedelmeskedni ennek az áldott felszólításnak. Bárcsak Isten igéje és Szentlelke vezethetne életünk minden órájában, minden döntésünkben!

Alapigénkben Jézus figyelemreméltó tanítást adott nekünk a hústestünkről. Azt mondta, hogy vegyük tudomásul, hogy a testünk a különféle félelmek és rettentések nyomása alatt erőtlen. Az erőtlenségre a görög nyelvű Újszövetség olyan igét használ, amit a legtöbben a műtétre készüléskor hallunk. Akinek már volt valamilyen műtéti beavatkozása, az tudja, hogy az operálás előtt megvizsgálta az aneszteziológus is. Ez a görög eredetű szó az érzéstelenítéssel van összefüggésben. Az anesztézia az „αν” - fosztóképző nélkül „ασθησις” (aisthēsis), magyarul „érzés”-t jelent. Fosztóképzővel az érzéketlenség, olyan állapot, amelyben az érzékelés részben vagy teljesen blokkolva van, a külvilág felől érkező ingereket az idegrendszer nem dolgozza fel. Az orvoslásban az anesztézia leggyakrabban valamilyen gyógyszer által kiváltott, megfordítható emlékezet-vagy eszméletvesztés, a teljes testfelületen vagy annak egy részén bekövetkező érzéketlenség. Műtéti beavatkozások esetében az anesztézia életmentő eljárás, mert lehetővé teszi, hogy a betegeken műtétet vagy valamilyen más életmentő kezelést hajtsanak végre anélkül, hogy a beteg a fájdalom vagy stressz miatt elrontaná. Gondoljunk csak a foghúzásra, vagy gyökérkezelésre; előtte érzéstelenítő injekciót kapunk.
Testünk Alkotója azt mondja, hogy a húsunk a félelmek szorításában ellenünk dolgozik, és noha védeni akar, ezt a lehető legrosszabbul végzi; motorikusan, kontrol nélkül, görcsszerűen. Ez az automatikus cselekvés, - tanítja Jézus – teljesen kicsúszik az ellenőrzésünk alól, és noha a pneumatikus, szellemi valónk kész, a görcsszerű cselekvésünkkel a testlelkünkön keresztül mindent elrontunk.
Nyílt titok, hogy tudatos, vagy nem tudatos, külső vagy belső félelmeink kihatással vannak a testünkre, lelkünkre. Minden félelem a mellékvesében adrenalint szabadít fel, mely a vérünkbe kerülve fokozott szívműködést, sűrűbb lélegzést, verejtékezést és a menekülést vagy védekezést szolgáló izmok felerősítését munkálja. Az ilyen állapotba hozott test rendkívül agresszív, és mindenre képes, hogy mentse önmagát. Viszont, ha a félelem nagyon sokáig tart, vagy ha félelem nem egy konkrét veszélyhelyzetre vonatkozik, hanem csak úgy van, arctalanul és megfoghatatlanul, szinte csak a képzeletünkben és általa az érzéseinkben, a test ugyanúgy reagál. Ebben az esetben, mivel nincs hova menekülni, a saját testünk, ellenünk fordul. Az eredetileg menekülésünket szolgáló erő, önpusztító folyamatokat indít el bennünk.
A világ fejedelme jól ismeri a testünk gépies működését, és ne legyenek kétségeink, mindent bevet, hogy a húsunkig és a vérünkig elérjen és elpusztítson! A zsidókhoz írt levélben erről ezt olvassuk: „Mivel tehát a gyermekek testből és vérből valók, Ő is (vagyis Krisztus) hasonlatosképpen részese lett azoknak, hogy a halál által megsemmisítse azt, akinek hatalma van a halálon, tudniillik az ördögöt, és megszabadítsa azokat, akik a haláltól való félelem miatt teljes életükben rabok valának.” Figyeljünk oda Szentlélekisten tanítására! Testünkön keresztül ez a világ a halálfélelem rabságában tart! Hogyan? Úgy, hogy éjjel-nappal a képzeletünket támadja és ostromolja a maga félelemkeltő híreivel. A világ szelleme megtalálja kinek-kinek a szívéhez az utat, hogy a félelemkeltése személyre szabott legyen.
Ezerféle félelemmel vagyunk képesek félni. Van, aki a betegségtől fél, van, aki a szenvedésektől, van, aki a haláltól, van, aki attól fél, hogy a szeretteivel történik valami tragédia. Van, aki a szükségtől fél. Van, aki a háborútól. És a legtöbben olyanok vagyunk, hogy egyszerűen csak félünk és rettegünk, és nem is tudjuk, hogy mitől.
Ez az ószövetség szerint egy ítélet alatti, szinte kárhozott halotti állapot. Isten akkor ígérte Izraelnek ezt a minden ok nélküli állandó félelmet, amikor népe elfordult tőle és bálványokat szolgált és imádott. Halljuk az örömhírt! Mennyei Atyánk nem ilyen életet akar az Ő népének, anyaszentegyházának! Pál apostol így bátorít! (Zsid 2: 14-15)
„Annak okáért atyámfiai, nem vagyunk adósok a testnek, hogy test szerint éljünk: Mert, ha test szerint éltek, meghaltok; de ha a test cselekedeteit a lélekkel megöldökölitek, éltek. Mert akiket Isten Lelke vezérel, azok Istennek fiai. Mert nem kaptatok szolgaság lelkét ismét a félelemre, hanem a fiúságnak Lelkét kaptátok, aki által kiáltjuk: Abbá, Atyám!” (Róm 8:12-15) A 2Tim 1:7 – ben ugyan ezt így mondja: „Mert nem félelemnek lelkét adott nekünk az Isten; hanem erőnek és szeretetnek és józanságnak lelkét.”
Fogadjuk el Atyánk biztatását és vonjuk le belőle magunknak a következtetéseket! Bár a félelmek miatt alaposan be vagyunk görcsölve, ne vigyük véghez a hústest automatikus cselekvését! Nos a rettegés közepette, ez számunkra lehetetlen! Erre a lehetetlenre szólít fel Isten! Nem akarja, hogy meghaljunk! Azt akarja, hogy Szentlélek erejével fölékerekedjünk minden félelmünknek! Istennél ez a lehetetlenség lehetséges, különben nem parancsolná, hogy a test cselekedeteit a lélekkel öldököljétek meg, hogy éljetek! Ez belső háborút jelent, életre-halálra menő harcot. A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy a keresztyén ember nem cselekedhet a menekülésre beállított ősi programja szerint, de cselekedjen az Úr Jézus Krisztus által adott új parancs, ha tetszik új programja szerint.
„Az előítéletek, - mondja Ravasz László – a Sátán ablaktáblái.” Megszívlelendő megállapítás. A világ fejedelme az előítéleteink által nyit ablakokat az általa javasolt megoldásokra. Egyik megoldási javaslata sem jó, mindenik csapda és így, vagy úgy a halálunkhoz vezet. Jézusról írva van, hogy nem volt előítéletes. Ő nem a szemei látása szerint cselekedett. Így prófétált felőle Ézsaiás:
„Akin az Úrnak lelke megnyugoszik: bölcsességnek és értelemnek lelke, tanácsnak és hatalomnak lelke, az Úr ismeretének és félelmének lelke. És gyönyörködik az Úrnak félelmében, és nem szemeinek látása szerint ítél, és nem füleinek hallása szerint bíráskodik: Igazságban ítéli a gyöngéket, és tökéletességben bíráskodik a föld szegényei felett; megveri a földet szájának vesszejével, és ajkai lehével megöli a hitetlent. (Ézs 11: 2 - 4)
Ő kilehelt lelkével valóban megölte a nagy hitetlent! Krisztus minden félelmünk orvossága, minden rettegésünk megoldója is egyedül Ő. Hogyan? Hogy azt mondja a megrémült embereknek: Bízzatok. én vagyok, ne féljetek! Jézus mondja ezt, Aki fölvette a küzdelmet ezzel a világhatalommal, a félelemmel. Ott a Gecsemáné kertben, amikor vért izzadva, haláltusában így könyörgött: „Atyám, ha lehetséges, múljék el tőlem e pohár” (Máté 26: 39). Aztán ott, a kereszten, amikor így kiáltott föl a ráboruló sötétség rémületében: „Én Istenem, én Istenem, miért hagyál el engemet?’’ (Máté 27.46). Ha valaki, akkor Ő tudta a legjobban, mit jelent a félelem, mi az ősfélelem. De ugyanakkor azt is tudta, hogy kicsoda az Isten. Ezért tudta így folytatni az imádságát: „mindazáltal ne úgy legyen amint én akarom, hanem amint te” (Máté 26,39). És így: „Atyám, a te kezeidbe teszem le az én lelkemet” (Lukács 23, 46). Tehát úrrá vált minden félelem fölött, legyőzte azt!
Ez azt jelenti, hogy a haragvó Isten megkönyörült rajtunk. Nem akar megbüntetni, hanem meg akar kegyelmezni. Az „Én vagyok” azt jelenti, hogy ha bármit vétettetek is, van számotokra bocsánat. Bármennyire azt érdemelnétek, hogy Isten lesújtson rátok, Ő mégis szeret benneteket!
Nekünk a mi félelmeink között az a teendőnk marad, amit Ő így mondott:
„Bízzatok! Én vagyok! Ne féljetek!” (Máté 14, 27). Mi olyan Valakiben bízhatunk, Aki az „első számú világhatalomnál,” a halálfélelemnél is hatalmasabb! Aki megküzdött ezzel a hatalommal, a félelemmel, és örökre győzött felette! Ezt mondja: „Bízzatok! Én vagyok.” Mintha azt mondaná: Ne felejtsétek el, hogy én mindig veletek vagyok! Ne engedjétek, hogy az élet ijesztő jelenségei eltakarják előletek, elfeledtessék veletek azt, hogy Krisztus legyőzte a halált! Ez ugyan ma még láthatatlan valóság, de mindennél valóságosabb valóság!
Én nem tudom, hogy kit milyen félelemmel kötözött meg a Sátán, kit milyen félelemmel üldöz és kísért, de azt tudom, hogy ez a szorítás csak akkor oldódik föl, ha maga Isten, Akitől végső soron félünk, személyesen mondja, hogy „Ne félj!” Mennyei Atyánk pedig egyszülött Fia által itt és most személyesen neked és nekem mondja, hogy NE FÉLJ!
Krisztus Urunk Lelkének lehével meg akarja ölni a félős hitetlent, első sorban a saját testünkben lévő rettegő hitetlent. Ő azt akarja, hogy nézz fel a Megváltó Jézusra és bízzál. Egyedül Ő benne bízzál! Urunk minden nap elmondja neked: Ne félj! Bízzál! Én vagyok! Veled vagyok! Ne az érzésed, ne a félelmed, ne a szemed látása, ne a füled hallása szerint ítélj, vagy hozd meg döntésedet. Kövess engem! Hová?
Oda, ahova a zsoltáros Dávid király is eljutott, aki halálos veszedelemben, ellenségei elől való bujdosás közben így tudott szólni és cselekedni:
„Én lefekszem elalszom: felébredek, mert az Úr támogat engem. Nem félek sok ezernyi néptől sem, amely köröskörül felállott ellenem” (Zsoltárok 3, 6-7). “Békességben fékszem le és legott elaluszom: mert te, Uram, egyedül adsz nékem bátorságos lakozást” (Zsoltárok 4, 9). Dávidnak nem ellett valami erős nyugtató, érzéstelenítő, mint nekünk, amikor az idegességtől nem jön álom a szemünkre. A legjobb nyugtató az a tudat, hogy Ő van. És Ő úgy van, mint Aki mindhalálig szeret és így őrködik, míg én alszom!
Ó, de békésen lehet így aludni, még halálos veszedelmek közt is. Így aludt el Péter a börtönben, míg hamis bírái a minden ok nélküli kivégzéséről tárgyaltak. És lehet mennyei békességet sugárzóan szenvedni is és meghalni, ahogy ez István vértanúval történt meg és Isten szent mártírjaival.
Mindez nem vérmérséklet dolga, nem adrenalinnal telített vérünk tőlünk független cselekvési programja, hanem a velünk együttmunkálkodó Szentlélek csodálatos munkája! Nézz Krisztusra, Hívd segítségül minden félelmet legyőző dicsőséges nevét és Benne bízzál! Fogadd el bűneid bocsánatát, hogy szabad lelkiismerettel valljad: „Mikor félnem kellene is, én bízom Tebenned!” (Zsolt 56, 4).
Most pedig, Atyámfiai tegyük azt, amit Krisztus így parancsolt: „Vigyázzunk és imádkozzunk, hogy kísértetbe ne essünk; mert jóllehet a lélek kész, de a testünk erőtlen.” Ámen.
Áldás: „Mert meg vagyok győződve, hogy sem halál, sem élet, sem angyalok, sem fejedelemségek, sem hatalmasságok, sem jelenvalók, sem következendők,

Sem magasság, sem mélység, sem semmi más teremtmény nem szakaszthat el minket az Istennek szerelmétől, mely vagyon a mi Urunk Jézus Krisztusban. (Róma 8: 38-39.